Alpenresa – dag nio till elva.

Standard

Efter att ha spenderat tre härliga dagar vid Gardasjön bestämde vi oss för att åka mot Verona. Vi hade tankar innan om att åka både till Rimini och Rom. Men eftersom att jag var lite sjuk och det var för varmt för att åka så mycket så ändrade vi planerna lite. Det är ju så bra när man bara har motorcykel och tält med sig, det går att göra lite som man vill. Vi hade inget hotell eller någon resa beställd, bara oss själva.

Dagen vi åkte var supervarm. Över 30 grader. Men vi puttrade på och kom tillslut fram till Verona. Då började samma samma visa som i Trento, att hitta en turistinformation. Som tur var så råkade jag bara slänga ett öga till höger vid ett torg och såg det där silverfärgade I:et. Jag gick dit för att fråga efter en camping och fick en karta där  campingen var utsatt. Vi fortsatte i sann Trentoanda och snurrade runt för att hitta rätt gata att köra på, för det var endast cykelvägar, ombyggnationer av vägar och enkelriktat överallt. Till slut kom vi över floden och var åtminstone på rätt sida av floden.

Efter många om och men och svetten som bara rann hittade vi campingen som låg uppe på ett berg med världens finaste utsikt över hela Verona. Det var en jättefin camping, med restaurang och solterass. Och såklart ödlor.

DSC_8400

I Verona stannade vi två nätter. Första dagen var jag jätteförkyld (fast det gick över till dagen därpå som tur var). Ni vet när minsta lilla ansträngning leder till hjärtlappning och man tror att nu är ens sista stund kommen. Lägg då på minnet att campingen låg på ett berg. Staden låg nedanför. Det var en del trappor på vägen upp till campingen. Jag fick vila två gånger på vägen upp första kvällen. Jag var så andfådd och hjärtat höll på att spricka av klappningen.

DSC_8407

DSC_8409

Verona är en så himla mysig stad. Jag blev helt kär. Allt vatten och alla restauranger och caféer och gelaterior och torg och smala gränder och broar.

DSC_8413Jo, jag har äntligen hittat mig en solhatt. Som jag har letat. I ett helt år.

DSC_8427

DSC_8439

Romeo och Julia kom från Verona. På kartan jag hämtade hos turistinformationen var deras hus och gravar utmärkta. Eftersom att vi befann oss i Verona tyckte jag att vi åtminstone var tvungna att titta på Julias balkong. Jag måste säga att det var en besvikelse. Jag vet inte vad jag väntade mig. Men lite folksamling kanske? Lite mer: ”Här bodde Julia och här är hennes balkong”. Men nej, det var för det första avspärrat så att man inte ens kom in på gården. Man kunde bara kika genom en gallergrind på balkongen. Som dessutom inte ens ska vara hennes. Den är bara ditsatt på huset efteråt. Jag vet inte om det är för att det inte fanns någon balkong men Shakespear skrev om en balkong. Jag vet då inte. Men jag har sett den.

2 responses »

  1. Ni är ju som Snusmumriken, har du läst Mumintrollen. Han tar bara sitt pick och pack och går dit näsan pekar.
    Underbara bilder du klickat. Och Romeo och Julia är ju världskändisar som Pitt och Jolie. Konstigt att ”balkongen” inte var en större sevärdhet.

Kommentera

