Pumpa, pasta och kanel. Tre bra saker.

Standard

Jag hittade ett superenkelt pastarecept med pumpa igår när jag av tristess tittade igenom en kokbok jag har som jag mest irriterar mig på för att den är amerikansk. Jag gillar inte alla cups och ounces i recept, det är inte enkelt att göra det då. Då måste jag räkna om vad det ska vara och det orkar jag inte. Enkelt ska det vara. Egentligen skulle jag inte kalla det en kokbok eftersom att flertalet av recepten är med färdiga ingredienser, som kakmix och såna saker. Min favorit är norska köttbullar: ta 5 pounds färdiga köttbullar, blanda med en burk chilisås och två burkar druvsylt. Ehh… Jaha. Nä, men det var ju svårt. I alla fall så fanns det tydligen några recept som jag skulle kunna tänka mig att göra. Pasta med pumpa är en sån sak.

Först behöver man göra pumpapuré. Det är superenkelt. Det behövs en rätt stor pumpa, jag tror jag hade på 1.2 kg ungefär. Det gör inget om det blir över eftersom att det då är ännu enklare att göra lunch dagen efter. En pumpasoppa tex. Ta bort tråkigheter på skalet, kärna ur den och hacka i bitar. Om du använder Hokkaidopumpa går det jättebra att äta skalet också. Koka den tills den är mjuk, häll bort vattnet och mixa den. Det går ju att göra när som helst på dagen eller kvällen innan så går det mycket fortare att göra rätten. 

Ingredienser till 4 port

500 g pasta av eget val. Gärna någon sort som det fastnar mycket sås på.

2 msk olivolja

3 chalottenlökar, finhackade

3-4 vitlöksklyftor, finhackade

480 ml vegetabilisk buljong

430 g pumpapuré

120 ml grädde. Jag använde sojagrädde.

1 tsk av någon het sås. Jag hade srirachasås i kylen.

Ca 0.5 tsk riven muskotnöt

2 nypor malen kanel

salt och peppar

7-8 salviablad, finhackade

Parmesanost. Eller så veganalternativet med 0.5 dl näringsjäst mixat med 0.5 tsk salt och ca 25 g rostade pinjenötter.

Sätt på pastavatten och under tiden stek löken och vitlöken i en gryta med olivolja i några minuter. Häll på buljongen och pumpapurén. Låt det koka ett tag och häll sedan på grädde, het sås, muskotnöt, kanel salt och  peppar. Låt det koka ett tag så att det blir lite tjockare. 

När pastan är klar strör du ner salvian och parmesanen i såsen och servera med pastan. Eller det vegana alternativet med ”parmesanosten” då du strör över det på pastan och såsen på tallriken. Superenkelt och mycket bra nu i pumpatider.

4 responses »

Kommentera

