Alpenresa – dag sex till åtta.

Standard

Riva del Garda. Det är den staden vi var i under vår vistelse vid Gardasjön. Vi bodde på campingen Bellavista i tre nätter eftersom att min förkylning blev värre och jag var tvungen att vila nästan hela första dagen där. Riva del Garda är en fin liten stad som ligger vid norra delen av Gardasjön som livnär sig till större delen av turism. Det var väldigt tydligt att så är fallet när vi gick genom staden en kväll. Det är fullt av turistaffärer, såna som säljer väskor och muggar och sånt. Överallt trängs restauranger och gelaterior och på torgen står försäljare av olika saker. På ett torg var det också eldjonglering och det tycker jag är så häftigt.

Det var för säsongen väldigt varmt och nästan varje dag var temperaturen närmare 30 grader. Då var det jätteskönt att ha vattnet så nära inpå. Campingen ligger alldeles vid vattnet och har en egen strand. Jag rekommenderar dock att man har med sig badskor för det är supervassa stenar och ingen sand alls. Men när man väl tagit sig ner i vattnet var det jättehärligt. Svalt och massor med vågor. På kvällarna simmade flera svanpar omkring och guppade på vågorna och åt av de som hade något att erbjuda.

En av dagarna bestämde vi oss för att åka ut en motorcykeltur. M hade hittat en borg på kartan som vi ville titta på. Sagt och gjort så tog vi på oss alla motorcykelkläder och började vår utflykt. I 30 grader värme är detta inte en så himla bra idé. Det är varmt och man svettas nästan ihjäl under de tillfällen då motorcykeln står stilla. Som vid rödljus eller köer. I en turiststad blir det rätt mycket köer. Och rödljus fanns det några av också. Som jag tidigare skrivit är italiernare inte de bästa på att skylta, varken gatuskyltar eller informationsskyltar. Så är det även med sevärdheter kan jag säga. Inte hittade vi någon borg. Men väl en skylt om att det skulle finnas en grotta. Den bestämde vi oss för att titta på för vi tänkte att i en grotta borde det ju vara lite svalare än 30 grader.

En smal bergsväg ledde oss upp på berget och vi hade utsikt över sjön. Det var tyvärr rätt disigt den dagen så man såg inte så långt, men ändå. Vi kom till en liten by med ett litet minitorg och två restauranger och en bar.Jag vet inte vad klockan var men någon gång på förmiddagen tror jag. Inte en människa i sikte, bara vi på restaurangen. Jag undrar om det någonsin är så mycket folk så att de två restaurangerna fylls. Och baren. Men mysigt var det.

Vi parkerade motorcykeln och satte oss för att ta en espresso innan promenaden mot grottan som hör och häpna var skyltad.

Efter espresson gick vi upp för den slingriga, smala vägen mot grottan. VI gick förbi massor av hus med otroliga trädgårdar och pooler. En stor del av de som bor i husen där är tyskar, mest från München, för det ligger inte så långt från Tyskland. I affärerna förstår de tyska utan problem och man märker att den tyska turismen är stor där. Även om jag kan tycka att det är lite lustigt att man anammar det språk som kommer in i landet istället för att anamma det språk som finns i landet som man kommer in i .

Som jag nämnde var det ungefär 30 grader ute och i motorcykelkläder med en liten begynnande förkylning i kroppen var det döden att gå upp för dessa branta vägar. Vi drack ungefär en liter vatten på vägen upp. När vi väl kom upp fanns det bara en återvändsgränd där. VI hade missat den rätta vägen någonstans. VI gav oss av neråt igen och hittade en väg som eventuellt kunde vara den rätta. Efter några minuter såg vi en stensamling som med mycket vilja och fantasi kunde vara någon slags grotta. Vi satte oss ner ett tag och tittade på utsikten och fikonträdet som stod där.

Vi fick som vanligt besök av små miniödlor. De fanns överallt och var snabba som sjutton och skygga med. Mänskligt besök fick vi av två tyska turister som också letade grottan. Vi hade inte alls hittat den, det var bara en slags stenruin av någonting. Men tyskarna var säkra på att detta var den rätta vägen, men det fanns såklart ingen skylt någonstans. Vi gav upp och gick tillbaka till motorcykeln för att åka tillbaka till campingen och bada i sjön.

4 responses »

1. Så snopet det blir ibland, men det hör ju till. Ibland bjuder ju sådana här utflykter på mer än en stenruin också.
    Jag har aldrig varit så sugen på Gardasjön för att jag hört att det ska vara ett turistparadis som domineras av tyska pensionärer. Men min pappa sa att det inte var så illa alls.

• Det ÄR ett tyskt semesterparadis, men det gäller att slinka emellan. Det finns hur många tyskar från München som har sina semesterhus där och alla italienare pratar tyska. Fast det är så fint och vackert att jag tycker att det är värt det 🙂