Alpenresa – fjärde dagen.

Standard

Fjärde dagen på vår alpresa med motorcykel, den gick högre upp än innan. Vi åkte mot Schweiz och över passet Passo dello Stelvio till Italien. Det är den näst största toppen i alperna med 2757 möh. Att stå där uppe är helt fantastiskt. Att se ut över berg, berg och åter berg är så coolt att det går inte att beskriva. Det enda en ser är berg och topparna är vita av snö. Helt fantastiskt vackert.

DSC_8243

En liten notis till mig själv är att jag nästa gång ska fråga hur många svängar passen har. Jag tänkte inte så mycket på det alls förrän vi var där. Det var inte så brant, men jävlar vad snäva kurvorna var. På vägen upp möter man och kör förbi massor av cyklister och då påminns jag om vår cykelresa över alperna förra året och hur jävla roligt det var. Trots att det var svinjobbigt. Det går inte snabbt på de vägarna, kanske max 5 km i kurvorna, och cyklisterna cyklar nästan lika snabbt som motorcykeln i kurvorna. När vi åkt en bra stund sa M att nu är det bara 19 kurvor kvar. ”Say WHAT? Hur många var det från början då?” ”48” får jag till svar. Och är ganska glad ändå att jag slapp veta om det från början.

DSC_8247

Väl på toppen drack vi en espresso och rökte. (Vi rökte visst på semestern. Det har vi slutat med nu. Förutom när vi renoverar förstås.) Sen bar det av neråt igen. Nerför var det inte alls lika brant och krokigt. Men väldigt kargt. Det är så vackert och påminner om den svenska fjällnaturen.

DSC_8280

DSC_8312

DSC_8307

När vi äntligen kommit ner för berget var tanken egentligen att vi skulle åka ett sista pass, Passo della Rollo, men då var M så trött så vi stannade istället i Dimaro på campingen Dolomiti. Där åt vi en stor, svingod pizza och gick och lade oss vid niotiden.

Det var denna natt vi upptäckte att min luftmadrass läckte. Eller ja, min och min. Den ena läckte. Och det var den jag just då sov på. Natten innebar att jag vaknade när luften var slut och jag blåste upp madrassen igen. Luften pös ut i en takt som gjorde att jag sov i entimmesomgångar. Men jag sov ändå rätt bra. Jag var faktiskt utsövd när jag vaknade. M var mindre glad eftersom att det innebar att vi var tvungna att leta reda på en outdoor-affär och köpa antingen lagningskit eller ny madrass.

Summering av dagen:

DSC_8199

Kommentera

