Surkålen, hur går det med den?

Standard

Det finns flera recept på surkål. Förra året gjorde vi med buttermilch ( det svenska ordet har jag ingen aning om). Det använder man för att gå igång fermenteringsprocessen. Men eftersom att vi då blivit veganer så var ju buttermilch inget alternativ. Vi hittade ett där man bara stampar vitkålen med sin trästamp (och har saltat mellan lagrena av vitkål) tills det täcks av vätska och kryddar som man känner för. I år blev det som sagt dill och enbär.

Men hur ser då våra finfina surkålsfat ut?

20131005-210942.jpg

De är i glaserat lergods.

20131005-210954.jpg

Kanten överst är böjd så att locket går runt kanten. I rännan som bildas mellan lock och fat häller man vatten för att det ska hålla tätt. I början, när fermenteringsprocessen startat, bubblar det lite hemtrevligt.

5 responses »

  1. Kärnmjölk? Det finns inte längre att köpa här vad jag vet men min mormor köpte det i Finland när jag var liten. Det är den vätska som blir kvar när man kärnar smör av grädde. En syrligt vätska.

    • Ja, jag gillar våra. De är praktiska också. Vi äter så mycket surkål så det lönar sig att göra själv. Om din mamma ändå inte gör själv får du ta hennes och testa.

Kommentera

