Vad söks det på för att komma hit?

Standard

I september förra året slutade jag att tvätta håret med schampo. Det är ett år sedan. Jösses alltså. Det är också det mest sökta på för att hitta hit till min blogg. Hur man tvättar håret utan produkter och med bara vatten eller ägg eller bikarbonat. Det glädjer mig att så många vill sluta med traditionellt schampo och balsam och om jag kan hjälpa till är det superbra.

Jag har bara positiva saker att säga om det hela. Om det finns någon som tvekar inför att testa kan jag bara säga att det bara är att köra.

  • Det är enkelt och du slipper köpa mer schampo och balsam och andra produkter.
  • Håret får bättre kvalitet.
  • Håret blir tjockare.
  • Du bidrar till miljön genom att inte köpa produkter som förstör den.

Det finns ett antal kategorier här (hårtvätt, tvätta håret med bara vatten, naturlig skönhet är tre exempel) som kan vara till hjälp om du vill sluta använda skräpiga produkter till ditt hår. Men skräpiga produkter menar jag såna:

  • som innehåller mestadels vatten. Varför betala för det?
  • som innehåller SLS, parabener och silikoner och gud vet allt som finns i.
  • som i själva verket motverkar vad de säger att de gör; ger volym.

Fortfarande osäker? Nå, vad har du att förlora? Egentligen?

 

 

2 responses »

  1. Jag blev väldigt nyfiken på tvättleran, men nu snubblade jag ju över havregryn som torrschampo. Använder du det fortfarande? Jag köpte mitt första vanliga torrschampo för några månader sen men kunde inte med att använda det efter att jag läst igenom innehållsförteckningen (vilket jag kanske borde ha gjort innan i och för sig).

    • Tvättleran är verkligen skitbra! Min sambo började använda den direkt och behövde inte tvätta med något sistaschampo. Havregryn använder jag fortfarande och det är lika bra än 🙂 Jag hade torrshampo innan men som du säger så är det ju inte lite konstigheter i. Sån kan jag också vara och glömma att titta på innehåll. Nu senast köpte jag pasta som jag såg när jag kom hem innehöll ägg. Lite nyvegan är jag nog allt.

Kommentera

