Vegan kålpudding.

Standard

Som jag tidigare nämnde så älskar jag vitkål. I veckan gjorde jag en kålpudding av flisorna vitkål som blev över efter surkålskvällen. Jag älskar kålpudding och har tidigare gjort en variant som inte smakade så himlans superbra vegan. Men nu ändrade jag mitt recept och fick till en supergod variant.

Ingredienser

Vitkål, så att det täcker en form i två lager. Jag vet inte hur mycket egentligen, men jag hade en stor salladsskål full av rå vitkål när jag började.

ca. 100 g Sojagranulat. Det finns här i påsar och är lite smuliga sojabitar.

Buljong

Veganmargarin eller olja till stekning.

1 stor gul lök

ca. 2 msk Tomatpuré

ca. 1 dl spad från inlagd gurka.

2.5 dl sojagrädde

Salt & Peppar

Koka upp vatten och häll det över sojagranulaten i en skål och tillsätt buljongpulver. Låt det stå i minst tio minuter. Hacka vitkålen i så stora bitar du vill ha den, men ganska smått så går det enklare att steka det. Jag har en gjutjärnsgryta som jag hällde lite olja i och hävde i vitkålen. Den ska stekas tills den är mjuk och lite brun i kanterna och saltas med ca 1 tsk salt och i slutet lite margarin om en känner för det. Jag tycker att det blir en godare smak med margarin i men det är en smaksak . Under tiden tar du en stekpanna och häller i olja och steker löken lite mjuk. Tillsätt  sojagranulaten och stek det i minst tio minuter. TIllsätt tomatpurén och stek ihop det i två minuter. Häll på gurkspadet och stek ihop det. Salta och peppra.

Sätt på ugnen på 225 grader och ta fram en gratängform. Smörj formen och lägg ett lager med hälften av vitkålen. Lägg sedan på sojablandningen och till sist ett lager med resten av vitkålen. Häll på sojagrädden, strö över lite ströbröd och sätt in formen i ugnen i 20-25 minuter. Ät tillsammans med lingonsylt.

Kommentera

