Kokosinpackning för håret.

Standard

Jag har tyckt att mitt hår är väldigt slitet i topparna. Eller egentligen där jag innan har färgat håret med vanlig hårfärg. Man ser en tydlig gräns där jag slutat och börjat med henna istället. Men jag kan ju inte göra någonting åt det annat än att klippa mig och det har jag verkligen ingen lust med. Så, vad gör man då? Jo, man hittar den perfekt inpackningen man kan göra. Kokosinpackning. Jag var tvungen att testa. Jag hittade det på instagram och det lovades att håret inte bara skulle kännas friskare och fräschare utan också att det skulle växa snabbare. Hallå, vad väntar man på liksom?

Enkelt är det också, jag är en stor fan av enkla saker. (Dubbelpanering av mat är min värsta sysselsättning.)

Tag en vanlig kokosnöt, en sån med brunt, strävt hår. Gör hål i den i ena änden, där det är små ringar i nöten. Häll ut innehållet, drick upp det eller laga mat med det för du behöver det inte till håret. Dela kokosnöten på mitten, enklast genom att knacka med en hammare runt om den. Du behöver bara den ena halvan så här är det bara att hugga in och äta upp den supernyttiga nöten. Skär ut det vita från den andra delen och mixa det med lite vatten till en smet. Sila smeten i en duk och det som rinner ut är vad som ska användas till håret.

Doppa topparna i skålen och häll sedan resten över huvudet försiktigt så att hela håret täcks av kokosvattnet. Snurra på en varm handduk och roa dig på valfritt sätt i ca. tre timmar. (Jag valde att gå ut och springa när det gått två och en halv timme. Men det sägs ingenting om huruvida det ska vara bättre eller sämre får håret. Bara bra för kroppen.) Sedan är det bara att skölja håret och schamponera det som vanligt. Eller med tvättlera som jag eftersom att vanligt schampo är skräp.

Så här i efterhand skulle jag nog ha varit mer noggrann med att tvätta håret, kanske till och med tvättat det två gånger, eftersom att det blev lite flottigt. Men efter andra tvätten känner jag skillnaden. Håret känns mycket friskare där det innan var slitet. Jag blev väldigt förvånad för det är en stor skillnad. Det är inte alls lika fnasigt som innan och det känns starkare på nåt sätt. Jag kommer definitivt att göra om det här fler gånger. Jag siktar på en gång i månaden men det vet jag att jag inte kommer att hålla, men ofta i alla fall.

Så om du har slitet hår, gå iväg genast och köp dig en kokosnöt. Inga vanliga, kemikaliska inpackningar som egentligen bara får håret att må sämre. Ok?

coconut

4 responses »

  1. Mitt hår är så sönderblekt på några ställen och det skulle nog må bra av en kokosinpackning, men det verkar lite omständligt. Det kanske räcker om jag tar i lite kokosolja när håret är nytvättat? Mvh. Lat

    • Omständligt är det kanske lite grann men du vet jag har ju inget annat att göra om dagarna 🙂 Kokosolja är nog superbra men frågan är om det inte blir lite flottigt? Jag vet inte, men säg till om du testar och hur det gick.

Kommentera

