På riktigt en vegan majonnäs som inte kan misslyckas.

Standard

Jag har tidigare skrivit om att den tyska majonnäsen inte är något att hänga i julgranen. Men nu äter jag vegan mat så den saken är ju viktig. Men då kommer vi till vad en ska äta istället. Majonnäs är väldigt gott. Jag köpte nån vegan historia som ja, den gick att äta, men var det som Kavlis majonnäs? Nä, inte riktigt. Men nu har M hittat en som är supergod och superenkel. Det går att variera den i smak väldigt enkelt också. Om en vill göra lite som bearnaisesås går det bra att sätta i lite mejram. Den är så enkel att göra och kräver inga konstiga ingredienser som en aldrig har hemma vilket gör att jag aldrig mer kommer att köpa en majonnäs.

Ingredienser

50 ml sojamjölk (Här går det visst av någon anledning inte att använda vilket märke som helst eftersom att alla inte blir tjockare. Men Alpros och Kauflands märke fungerar bra.)

100 ml olja (vanlig raps använder jag)

1 tsk senap

Salt & peppar

Så mycket vitlök en vill.

En skvätt citronjuice eller vitvinsvinäger.

Några korn Kala Namak (Ett indiskt salt med svavelsmak som man kan använda när man vill ha en lite äggig smak.)

Häll alla ingredienser i en behållare och mixa tills det tjocknar. Tar bara kanske 15 sekunder. Klart!

7 responses »

  1. Jag gör ju den här och det är konstigt men den är godare än vanlig majjo. Den köpta äggfria tycker jag både smakar och ser ut som tapetklister.
    Måste testa den här varianten med för egentligen är det ju bara linfrömjölet som skiljer. Jag trodde lixom att det var ju det som fick majjon att tjockna. Man lär sig nya saker varje dag.

  2. Jag minns att den veganska majonnäsen jag brukade köpa var jättegod (men dyr). Det här låter jättebra, jag är ju ändå inte så förtjust i äggsmak. Ska verkligen testa både din dressing och din majonnäs snart!

Kommentera

