Alpenresa – Andra dagen

Standard

Första dagen är egentligen inte något intressant att skriva om. Eller att läsa för den delen. Vi packade på oss allt och åkte vid halv nio på morgonen. Det var plus 15 grader och ingen sol = rätt svalt ute. Jag hade till att börja med bara t-shirt under min jacka, men vi stannade efter någon timme och då var hela jag som en isbit och jag fick ta på mig min kofta och en extra halsduk. Brr.

När en har på sig motorcykelkläder så ser man rätt rolig ut. Lite som en teletubbie. Lite rund, lite ihoptryckta kinder och ett jättehuvud. Som jag tidigare sagt är frisyr inget att tänka på för om en gör det blir en olycklig. Allt är platt efter en dag med hjälm. Helt hopplöst platt. Men så snart en har godtagit det faktumet så är allt ok.

DSC_8159

Vi åkte hela vägen från Berlin ner till Füssen i södra Bayern. 140 på Autobahn och framme vid sju på kvällen. Ingen höjdare, tråkigt och egentligen bara för att komma fort fram. Vår egentliga resa började dag två.

Schloss Neuschwanstein. Som jag har längtat efter att få se detta slott. Jag har sett bilder på det och hört talas om det och det var verkligen så häftigt stort som jag trodde. Ett riktigt sagoslott byggt på order av Ludwig II.

DSC_8176Här står vi på Marienbrücke som har den finaste utsikten av slottet.

DSC_8207En bild av kortsidan på slottet.

DSC_8182

Jag är inte så där jätte jätteförtjust i höjder på smala broar och ville mest bara springa av bron. Men lyckas ändå roas av M’s försök att få ett vettigt foto av mig.

DSC_8213

Utsikten från höjden som slottet står på är fantastisk och jag förstår varför han valde just den platsen för sitt hem.

DSC_8221

Det fanns hästar överallt som skjutsade turister upp för berget. Först tyckte jag lite synd om dem, men det verkar som att de tyckte att det var roligt. De blev dessutom utbytta ofta och fick äta och dricka ofta. Tyskland har dessutom väldigt bra djurskyddsregler. Vilket känns bra.

Eftersom att vi var rätt nära Alperna var det kallt på natten och jag höll på att frysa ihjäl. Men på dag tre lyste solen snart och vi gav oss av mot dagens etapp mot Italien.

6 responses »

    • Ja, tält är verkligen ingen höjdare när det är kallt. Även om jag retas hela tiden för att jag har en vintersovsäck. Tss, som om det hjälper när det är kallt. Brr…

      VI var aldrig inne i slottet, men jag tycker att det inte var för mycket folk när vi var där. Även om det var väldigt mycket så är vägarna runt om så slingriga i skogen så man känner inte av att det är mycket folk där. Jag tycker absolut att du ska åka dit. Landskapen där nere är ju också helt fantastiska. Även om bayerska är helt galet svårt att förstå.

  1. Vilket häftigt slott!! Jag vill sätta hundra utropstecken här, så exalterad är jag!
    Det är intressant med de här 1800-talsslotten som byggdes i romantikens era och där man gjorde medeltiden ”som den borde varit” och som sedan Disney kopierat i sina filmer.

    • Eller hur!! Det är helt fantastiskt coolt och stort. Lite synd var det att vi inte gick in i slottet, men det var inte sista gången jag var där så det får bli nästa gång. Jag har läst att bara 15 av ca 200 rum är inredda och det hade varit kul att se. Nästa gång…

Kommentera

