Hemmet och det tyska kaffet.

Standard

Igår kom vi hem efter att vi ändrat resplanerna lite då vi hörde väderprognosen. Jag tänkte skriva en liten reseberättelse men idag har jag migrän så det får bli en annan dag.

Men jag vill prata om kaffe. Italienskt kaffe. Alltså, de gör ju den godaste espresson jag druckit. Inget snack om det. Till att börja med måste jag säga att jag älskar Italien och människorna. Och vi har haft en underbar resa. Men kaffet. Det vanliga som en dricker i stor kopp på morgonen är inte så bra. Förra årets italienresa lärde mig en del om hur deras kaffe fungerar. Frågar du efter en kaffe får du två centiliter espresso. Riktigt gott och starkt espresso. Men eftersom att det är en stor kopp morgonkaffe en vill ha så efter det felet ber en om en stor kaffe. Då får en en dubbel espresso. Då visar en hur stor du vill ha (eftersom att italienska inte är någonting jag kan) och så ser en ljuset gå upp för italienaren och de säger: ”Ah, kaffe americano.” och in kommer en halvstor kopp vanligt, gott kaffe. Efter det vet en att det är en kaffe americano en ska beställa.

När vi var i Verona bodde vi på en camping som serverade kaffe americano ur en vit plastkaffebryggare från 80-talet som aldrig sett en avkalkning. Blaskigt och dåligt. Så där drack vi espresso på morgonen.

Så idag när jag hällde upp kaffet ur min perkolator och drack en stor kopp så känner jag att kaffet inte är det bästa med Italien.

4 responses »

  1. Bra att du säger det. Vi spenderade en förmögenhet på kaffe när vi var på Korfu och jag gick hela tiden och retade mig på att vi inte reste till Italien istället. Men det kanske är bäst att kunna göra sitt eget kaffe i Italien med …

  2. Haha, när jag var i Italien åt vi alltid frukost på café och jag ville ha just den där rejäla morgonkoppen kaffe. Jag försökte förklara på italienska att jag inte ville ha en liten kopp, utan en stor, varpå servitrisen fnös ”café americano” och såg mycket ogillande ut. Det var första morgonen och efter det tog jag först en cappucino och sen en espresso…

Kommentera

