Fasta.

Standard

För några veckor sedan testade vi att fasta under 24 timmar. Anledningen till detta var att rensa ur kroppen från slaggprodukter och att vi skulle känna oss mer alert. Jag måste säga att jag var skeptiskt. Mycket skeptisk. Alla som känner mig vet att jag måste äta. Mitt blodsocker är inte att leka med. Men trots det så testade jag. Tisdagens middag blev det sista vi åt och dagen efter drack vi bara vatten och grönt te. När det sedan gått 24 timmar åt vi tomatsoppa och en brödbit.

Under dagen mediterade jag två gånger också. Att meditera på fastande mage är betydligt mer givande än att meditera på full mage.

Jag är fascinerad av mig själv som klarade av att fasta. Jag var hungrig, men inte så att jag höll på att dö. För man dör faktiskt inte av lite hunger. Jag kände mig mycket lättare, inte bara i kroppen utan också i sinnet. Det enda jag saknade var kaffet, jag hade ont i huvudet av abstinens hela dagen.

Efter fastan har jag lärt mig att äta mindre, inte för lite givetvis, och bara när jag är hungrig. Jag äter inte en banan för att vi har bananer och jag är lite sugen. Dessutom har jag dragit ner på mitt kaffeintag till en kopp per dag. Jag äter inte socker längre, även om det var ett av mina mål innan också.

Och hur mår jag då? Jo, så mycket bättre än innan. Min kropp mår bra av att äta mindre och bara vid hunger. Jag kan också gå längre tid utan att äta och trots det inte må dåligt och få lågt blodsocker.

Fasta igen? Jajjamen, vi ska fasta varje dag efter fullmåne (då det är mycket energier i omlopp).

4 responses »

  1. Hmm… Laddade ni upp med en särskild måltid kvällen innan? Jag är nämligen en sådan som blir på dåligt humör, får ont i huvudet och i värsta fall även illamående om jag väntar med att äta för länge. Vissa dagar kan det gå hur fint som helst och andra dagar är det så tydligt att jag måste ha mat i mig. Det är därför jag undrar om uppladdningen kan ha betydelse, liksom att den senaste måltiden kan påverka hur man klarar fastan.

    • Egentligen laddade vi ingenting alls. Jag var som sagt mycket skeptiskt till det hela eftersom att jag är som du med just humöret. Men det gick förvånansvärt bra faktiskt. Och tanken om att det faktiskt bara var en dag, för om man börjar på kvällen innan så sover man ju bort en bra del av fastetiden. Sen när det var eftermiddag så tänkte jag mer att om jag klarat mig så här länge så är väl inte några timmar till någonting. Och det går ju faktiskt att bryta det hela, och vetskapen om det gör det lite lättare med. Jag kan bara rekommendera det. Det är bra för hjärnan också.

  2. Hur går det med magen? Om jag inte äter på länge så får jag ett sådant sug i magen? Jag skulle också vara rädd för att tappa humöret. Hände sist idag när jag åt frukost vid 09, ett päron vid 14 och inte lunch förrän 17… Det kanske blir lättare om man ställer in sig på det och så kanske man inte ska ha småbarn i närheten 😉

    • Ja, det är ju det att det gick superbra med allt. Jag kände mig rätt så hungrig, men samtidigt så ville jag göra det och tänkte att det klart att jag klarar ett dygn. Jag tappade inte humöret någonting, men samtidigt så har jag inga småbarn heller. Jag vet inte hur det hade gått, men samtidigt så var jag så inställd på det så det gick bara bra. Jag tror att det går lättare om man inte äter någonting alls än ett päron under hela dagen. Fast jag tror också att det är olika för olika personer hur det går. Det är ju så att om det absolut inte fungerar så kan du ju lägga av och äta någonting också. Så tänkte jag när jag började. Jag kan bara rekommendera det 🙂

Kommentera

