Att skjuta vargar kan jag bli så trött på.

Standard

Jag tycker inte att det ska vara tillåtet att skjuta varg. Det finns alldeles för få vargar för att det ska vara försvarbart att skjuta dem. Därför blir jag så glad när jag läser om beslutet från Förvaltningsrätten i Stockholm att det var fel att besluta om skyddsjakt på vargen som i invandrat med finfina gener från öst. Det har i Sverige skjutits av så mycket varg att det blivit problem med inavel på de svenska vargarna.

varg

I januari överklagade Naturskyddsföreningen, Rovdjursföreningen och WWF beslutet som Naturvårdsverket tagit om att det fick skjutas 16 vargar i Dalarna, Värmland, Närke och Västmanland. Överklagandet gick till Förvaltningsrätten i Stockholm som dömde att de hade rätt. Anledningen till att Naturvårdsverket beslutat om skyddsjakt var att de enligt domen vill värna om ”bevarande av livsmiljöer samt vilda djur och växter”. I beslutet om jakt stod att det i 8 revir skulle få skjutas 2 vargar per revir. Ja, jag behöver väl inte säga att jag tycker att skjuta varg innebär att inte bevara några vilda djur. Och om man vill rensa upp i den nu så genetiskt sjuka vargstammen så vet jag inte om det är så bra idé att låta alla jägare som vill vara med. Är det inte bättre att utse några jägare i varje revir som ser till att det sköts på rätt sätt?

Jag behöver kanske inte heller påminna om den vilda vargjakten 2010 då hela Sveriges jägare blev som galna och sköt hejvilt i förhoppningen om att just de skulle få chansen att döda en hemsk varg? Redan första dagen hade 21 vargar skjutits. Eller att det inte fanns några bra rapporteringsmetoder under jakten så att det var för många vargar som sköts? Ja, jag drar jägare över en kam. Det gör jag. Men när jag läser Benny Holmbergs artikel om vargen om jägare som säger: ”Om vi inte jagar vargen får den inte någon naturligt skygghet för människan” och ”Vi ska int´ ha nån varg!” kan jag inte göra annat. Jag vet att jag under tiden för jakten 2010 läste alla nyheter som fanns och såg på TV när dessa jägare stolt visade upp att just de skjutit sig en varg. Jag tycker att det är smaklöst helt enkelt. Så smaklöst att jag får spykänslor.

Men hur löser man då ett problem med inavel genom att skjuta av en del av vargstammen? Det skulle ju vara bättre att kolla de vargar som finns och skjuta de som då är genetiskt dåliga? Den dåvarande miljöministern Andreas Carlgren hävdade i en intervju av Sveriges Radio att det funnits noggranna kontroller för att fastställa var de genetiskt sjuka vargarna kunde finnas innan jakten 2010. Men samtidigt säger han att han tycker att det ska följas upp och dras lärdom av om några friska vargar skjutits. Det låter för mig som att det inte alls fanns några särskilt bra riktlinjer för den jakten. Naturskyddsföreningen är inne på samma linje och menar att det hade varit bättre att ge vissa jägare uppdrag att utföra jakten, som vid skyddsjakt. Eller så kan vi helt enkelt skjuta ihjäl alla vargar. Så att de blir utrotade som i Danmark. Pjta, varför inte liksom. Vad är väl en varg?

vargen_och_jag

Så som Helen Pettersson skriver så är/var årets vargjakt (när är den egentligen?) ”ett sätt att försöka blidka en högljudd varghatarmobb och kommer inte ha en positiv effekt på den genetiska uppsättningen av vargstammen eftersom fri invandring av varg inte förekommer i dagens Sverige”. Hon skriver också att om vi hade en vargstam på 500 vargar så hade inaveln självreglerat sig och ingen hade behövt skjutas av pga genetisk sjukdom. Men varför ska man chansa? Om vi låter jägarna få som de vill så blir alla nöjda och glada. Och vi vet ju att det är ju bara gnäll från de som inte utgör de 2% jägare i Sverige.

Textkällor:

Naturvårdsföreningen

Förvaltningsrättens dom

Sydsvenskan

Sveriges Radio

Newsmill

Bildkälla:

Naturvårdsföreningen

Newsmill

Kommentera

