Varför ska man inte dricka mjölk?

Standard

När Livsmedelsverket kommer på tal så drar jag åt mig öronen. De har så många gånger haft fel och de ändrar sina riktlinjer hela tiden så jag förvånas över att de finns kvar överhuvudtaget. Och att de får komma med såna råd om vad vi ska äta och vad vi måste få i oss.

När vi ser på det här med mjölk så är deras rekommendationer att man:

”…dricker ungefär 0,5 liter mjölk, fil eller yoghurt per dag, för att täcka behovet av kalcium.”

Som vi redan vet så behöver man inte dricka mjölk alls för att få i sig kalcium. Det kan vi avfärda som ren bullshit faktiskt.

Livsmedelsverket har en frågesida på sin hemsida där frågan om det inte är farligt att dricka för mycket mjölk kommer upp. Det är någonting jag undrat över. De skriver som svar att det såklart inte är bra att överkonsumera, precis som det inte är bra att överkonsumera något livsmedel. Måtta med allt. Men samtidigt skriver det om en studie som visat att överdriven konsumtion av mjölk kan ge prostatacancer. Men då ska man, förutom vara man, också dricka minst två liter mjölk om dagen i flera år. Hur de kommit fram till detta är en fråga för sig, för varför i allsindar vill man dricka så mycket mjölk? Men att man kan få cancer av mjölk känns ju sådär. Även om det nog inte är särskilt troligt att man får det. Eller inte pga mjölken.

Om analyserar vad Livsmedelsverket egentligen skriver i sina rekommendationer så är det intressant att de skriver att de gäller för friska människor. Det innebär att alla som har någon slags allergi, vilket ganska många faktiskt har, inte kan gå efter dessa rekommendationer. Vidare så gäller rekommendationerna för aktiva människor. Även här går en stor del av befolkningen bort eftersom att det faktiskt är långt ifrån alla som faktiskt motionerar regelbundet. Tråkig nog, men det är en annan sak.

Jag vet att Livsmedelsverkets rekommendationer är just rekommendationer. Men ändå, deras rekommendationer kan ju bara appliceras på långtifrån alla vilket jag då tycker är rätt meningslöst. Och vet man inte vad  som är bra att äta. Egentligen?

Att mjölk kan vara osunt för människan läser jag också på Zentrum der Gesundheit där de listar varför det är osunt att dricka mjölk.

    • Mjölk orsakar benskörhet och inte alls tvärtom. De refererar till en studie Nurses’ Health Study som är den av de största och längst pågående studier som gjorts gällande faktorer som påverkar kvinnors hälsa.
    • Mjölk översyrar kroppen. När kroppen är översyrad behöver den mineralämnen för att neutraliseras. Mineralämn som stannar kvar i kroppens  egna depoter – skelettet och tänderna.
    • Mjölkens protein ger

svagare ben

      än vegetabilisk protein enligt en

annan studie.
Källor:

6 responses »

  1. Man kan få cancer av det mesta idag känns det som. Att andas luft, dricka mjölk och att vistas i solen. Klart att man inte ska göra saker till överdrift, men man måste som du är inne på, ta sådana här rekommendationer med en nypa salt.

    I övrigt tycker jag att mjölk är gott. Men dricker det väldigt sällan numera, långt ifrån den där litern om dagen som jag gjorde som ung. (Ps. jag förstod att du inte ville ”utrota” korna, jag försökte mer överdriva bilden av att korna skulle vara de största klimatbovarna 🙂 )

    • Ja, men precis. Man kan inte heller skydda sig mot allt som ger cancer heller. Då skulle man nog bli olycklig rätt snabbt.

      Jag gillar ju inte ens mjölk så för mig går det ju bra. Jag förstod att du inte trodde det 🙂 Samtidigt så är korna en stor del av våra miljöproblem som är den enklaste av saker man lätt kan ändra på. Att äta mindre kött borde inte vara så svårt för någon tycker jag. Det är ju inte ens bra att äta kött vareviga dag.

  2. Oj, det var skönt att läsa. Jag har inte druckit mjöl på, tja, jag vet inte ens när jag sluta. Har alltid tänkt att jag kommer att få osteoporos(skrivs det så) och, ja, fortsatt att inte dricka mjölk. Ätit lite kalcium-tabletter när jag kommit ihåg. Så nu kan jag med gott samvete strunta i mjölken som jag inte tycker smakar gott. Att grädde och smör är jättegott är en helt annan story.
    Ha det bra.
    Linnéa

    • Vad bra att du kan känna dig lite lugnare nu då 🙂 Grädde och smör ja, det är ju det. Så himla gott. Men jag väljer bort det ändå just nu. Ha det bra du med!

Kommentera

