Det gäller att se upp på bageriet.

Standard

I Tyskland finns det bagerier överallt. Verkligen hur många som helst. Jag hörde någon gång någon som sa att tyskarna älskar sitt bröd och det stämmer verkligen. Bar inom två minuter från oss har vi två bagerier. Jag brukar mest handla på det ena för de har godare bröd. Otrevligare personal men godare bröd.

Det gäller också att se upp med vad man köper för bröd dock. En skillnad mellan Tyskland och Sverige (förutom mängderna av bagerier då) är att det inte är ovanligt att man bakar in kött i bröden. Jo, som bacon. Helt sant. Jag blev ganska överraskad när jag upptäckte det. Jag upptäckte det inte innan jag köpt det eller för den delen innan jag börjat äta heller. Små baconbitar i bröden. Fan vad äckligt. Brr.

En annan skillnad när det gäller det här med inbyggda köttrester är när man ska köpa potatissallad. Jag brukar inte så noga kolla på potatissalladsburken i Sverige. Jag brukar förvisso inte alls köpa potatissallad. Men ändå, det har vi gjort några gånger här. M kollade mycket noga på burken och jag tänkte inte så mycket på det förrän jag en dag såg att det stod någon om fleisch på burken. Men vänta lite här nu, kött i potatissallad. Jomenvisst, tänker tyskarna. Nom nom!

Ytterligare en skillnad i samma tema är att det i färdiga produkter som rödkål och grönkål kan innehålla djurfett för att förhöja smaken lite. Fast rödkål skulle jag nog förhöja med någonting annat än sånt fett. Brr igen.

5 responses »

  1. Det kan löna sig att fråga om bagarna har ister (flott) i sina frallor och kringlor också. Inte så vanligt längre men det förekommer och det är en naturlig ingrediens som inte måste listas.
    Jättejobbigt att de envisas med att ha bacon i allt förresten. Särskilt i typiskt tyska restauranger är det ju jättevanligt.

Kommentera

