Geoingenjörskonst och dess ständige följeslagare Herr Profit.

Standard

Jag läste en kommentar i någon blogg där det klagades på vädret och att det dåliga vädret som var innan våren äntligen kom kunde ha att göra med forskningsprojekt inom geovetenskapen. Jag blev lite nyfiken och lyssnade P1’s Vetandets värld där de pratar om att det pågår ett forskningsprojekt som innebär att man bl a ska sätta upp rymdspeglar som reflekterar bort solens strålar så att de ändrar riktning från jorden. Alltså va? Det forskas också om konstgjorda träd som ska specialdesignas för att suga upp mängder med koldioxid som sen kan lagras i marken. Detta för att hålla jordens temperatur nere och förhindrar den globala uppvärmningen. Förespråkarna för planetär ingenjörskonst ser det som nödvändigt. De anser att vi annars inte kommer att komma till rätta med den globala uppvärmning.

Jag förstår tanken som sådan, men säg att det fungerar. Hur ska då vi människor någonsin fatta att vi måste ändra på vårt beteende för att annars kommer jorden faktiskt att gå under. För det kommer den att göra om vi inte ändrar på vårt sätt att leva. På våra överkonsumtionsliv och obryddhet om miljön. Och vad händer när vi börjar att manipulera med något så stort och egentligen rätt okontrollerbart som klimatsystemet? Säg att det går rakt åt andra hållet istället, att det inte går att kontrollera strålarna från solen så att de bara håller nere temperaturen lite grann. Säg att det inte går att stoppa sänkningen? Säg att vi får en ny istid. Vad gör vi då? Helt ärligt?

Jag tycker att det talar rätt bra för sig själv när man:

  • försöker ändra på klimatet på teknisk väg.
  • försöker reflektera solljuset tillbaka ut i atmosfären.
  • skapa artificiella vulkanutbrott så att svavelpartiklar åker ut i stratosfären och sänker jordens temperatur.
  • göder haven så att man på så sätt skapar en konstgjord algblomning så att havsplankton ska kunna absorbera mer koldioxid och binda den på havsbotten.

Forskarna har också koll på att det finns risker med de här åtgärderna. Om man skapar dessa artificiella vulkanutbrotten har man ingen aning hur det påverkar nederbörden i olika länder och om man göder haven så att algblomningen ökar vet man absolut ingenting om hur havens ekosystem reagerar på det.

Detta skulle vara någon slags plan B om alla andra försök skulle misslyckas. Att man misslyckas med att få ner temperaturen med utsläppsminskningar. Ja, men ska vi inte ta och göra det enklaste av dem alla? Att inte föda upp några kor i syfte att slakta dem eller mjölka dem. Varför använda teknik när vi enkelt kan ändra vårt synsätt? Anses det för svårt att få människor att tänka lite själva? Om man istället skulle lobba för att vi måste ändra på oss och ändra lite lagar som har med miljö och utsläpp att göra. Jag förstår givetvis att det inte är så himla enkelt, men varför kan vi inte bara försöka? Varför inte ge det en chans?

Allt detta är fortfarande på forskningsstadiet men jag är helt övertygad om att så snart någon forskare kommer fram till en metod som fungerar så dröjer det inte länge tills någon med den pengakåta blicken öppnar upp sin redan feta plånbok i hoppet om att tjäna ännu mer pengar.

Som avslutning hade jag egentligen tänkt att det skulle vara en bild på istid här, men jag googlade lite och insåg att jag aldrig kommer att glömma hur hemskt jag tyckte att det var med bilderna på istiden när jag gick i skolan. Hur jag tänkte på vad jag skulle göra om det kom en ny istid (vilket, enligt min lärare, såklart inte alls kunde hända) och vad vi skulle leva av. Så jag låter det vara och vet att alla har sin bild av istiden.

2 responses »

    • Ja, tänk om det blir som i Day after tomorrow-filmen. Hujeda mig! Och vilken diskussion i kommentarsfältet det var 🙂 Undrar vad han gör nu som ”jagar” såna som vill planeten väl.

      Jag menade inte att utrota korna, men att inte hetsföda upp dem och att folk tänker till och inte äter kött hela tiden.

Kommentera

