Påminn mig om att aldrig cykla på första maj.

Standard

Vi kom just hem från en liten cykeltur. En sån där som man bara gör för att få lite träning. Jag tycker att den är alldeles för kort med som träning är den ok. I alla fall så visade det sig att det var väldigt många cyklister på väg. Väldigt många. När vi är på väg hemåt kommer M på att det är något tradition att man gör en majcykeltur idag. Jotack, det märkte jag.

Det jag inte förstår är hur det kommer sig att det var så många som aldrig någonsin verkar ha suttit på en cykel förrän idag. Det var massor av barn som idag skulle lära sig cykla i trafiken. Barn kan inte cykla i trafiken. Jag vet att någongång ska de ju lära sig.

Lite av cykelgrunderna är:

• De första sakerna du bör tänka på är att det är framåt man tittar. Inte bakåt eller åt sidorna. Det gäller egentligen inte bara barn utan vuxna män också.

• Att cykla i bredd. Det kan man faktiskt bara göra om man 1. Inte får möte eller 2. Det är en tillräckligt bred väg. Ok?

• Om det finns en sån där vägspärrgrej som du måste cykla igenom så är det viktigt att du 1. Inte stannar direkt efter för det stoppar upp alla andra som vill igenom och 2. Om du känner att du måste stanna, stå inte och storböla om att du vill stanna. Flytta på dig för allas skull. Ok?

Och med det lägger jag in en påminnelse till mig själv i mobilen om att inte cykla på första maj nästa år.

4 responses »

Kommentera

