Linda Skugges knäckiga rabarberpaj.

Standard

För en himlans massa år sedan, när Linda Skugge fortfarande bloggade, skrev hon ut ett recept på knäckig rabarberpaj. Jag lovar att det är den godaste rabarberpaj jag ätit. Någonsin. Man kan tro att jag bara äter världens godaste mat och det är faktiskt så.

Här kommer i alla fall receptet:

Skär 500 g rabarber i småbitar, lägg dem i en ungsform. Strö på lite socker. (Jag strör inte socker eftersom att det faktiskt är 2 dl i pajsmeten.)

Smält 150 g smör (Jag hade vegetabiliskt margarin. Jag vet, jag vill inte äta det, men det är bättre än alternativet. )
häll i 0,5 dl sirap och 1 dl grädde (Här hade jag soyagrädde istället.), vispa ihop och dra av kastrullen

Blanda detta:
2 dl mjöl
2,5 dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 dl socker

Blanda detta med det i kastrullen, men kastrullen ska ej stå på plattan då.

Bred geggan över rabarberna, grädda i 25-30 min i 175 grader, tills ytan är lite knäckig.
Ät med vaniljvisp eller glass.

rabarberpaj

2 responses »

Kommentera

