Det kan vara så att zucchinibolognese med mandelparmesan är världens godaste maträtt.

Standard

Igår gjorde vi en ny maträtt från en ny kokbok som också är skriven av Attila Hildmann. Vi fick kokboken av M’s syster när vi träffade henne senast. Den heter Vegan for fit och har inte bara recept utan också massor av tips för att hålla sig tränad och i bra form. Det känns som en superbra kombination tänker jag. Svingod mat OCH träning. I alla fall gjorde vi zucchinibolognese med mandelparmesan igår kväll. Vad som fick oss att välja just den maträtten av alla underbart smaskiga som finns i kokboken var så enkelt som att den bara tar 15 minuter att göra. Eller ja, lite drygt 15 ska jag säga eftersom att det var första gången vi gjorde det.

Ingredienser för 2 personer (Vad en bör tänka på när en gör alla recept från denna författade är att 2 personer egentligen räcker till minst 3 personer. Och alla kommer att bli proppmätta ändå.)

280 g fast tofu natur

2 gula lökar

2 vitlöksklyftor

6 soltorkade tomater i olja (jag hade bara utan olja och det gick lika bra. De jag köpt är inte så hårda.)

1/2 kruka basilika

9 matskedar olivolja (Personligen hade jag mätt upp i deciliter istället för att skriva det i matskedar.)

2-3 tsk oregano

havssalt

svartpeppar från kvarn (Han är väldigt noga med att man under inga omständigheter får använda färdigmalen svartpeppar för att det helt enkelt inte smaka bra menar han.)

200 g tomatpuré

2 tsk agavesirap (eller rörsocker)

80 ml rödvin

1 kg zucchini (Jamen, ni ser ju. 1 kg för 2 personer.)

60 g rostade mandlar

Mosa sönder tofun i en skål med en gaffel. Skala och hacka lök och vitlök. Finhacka de soltorkade tomaterna och basilikan.

Värm en gryta och häll i 6 msk olivolja. Stek tofun i ca. 5 minuter. Det är viktigt att steka den länge eftersom att det får den att helt enkelt smaka så mycket bättre. Häv ner lök, vitlök och oregano i grytan och stek i 4 minuter. Salta och peppra. Tillsätt tomatpurén, de soltorkade tomaterna och agavesirap och låt steka med i 1 minut. Häll i rödvinet och koka ihop i 1 minut. Häv i basilikan.

Tvätta zucchinin och skär den med en spaghettiskärare. Om det skulle vara så att en inte har det, vilket inte vi har, så går det nästan lika bra att finstrimla zucchinin också. Fast det blir inte lika fint. Och jag vet inte om det hade passat att riva på ett rivjärn eftersom att jag ofta tycker att det blir så vattnigt och inte så strimligt.

Blanda zucchinin med 2 msk olivolja och 2 nypor salt och häv ner i grytan för att koka ihop i 1 minut. Vi hade det ca 3 minuter eftersom att de strimlor jag gjort inte var så fina utan rätt grova.

Mixa de rostade mandlarna med lite salt i en mixer tills det ser ut som parmesanost.

Ät med mandelparmesan och olivolja. Så jävla gott.

Har ingen bild, jag är inte så bra på att ta kort på mat innan jag ätit upp den.

 

4 responses »

Kommentera

