Nu är jag officiellt en spätta.

Standard

I förrgår var jag ute på min första motorcykeltur någonsin. M har ju skaffat sig mc-kort och motorcykel nu i vinter och hur jag än vänder och vrider på det så får jag inte till ett endaste vettigt argument för att det är bra miljömässigt. Men fan så roligt det är.

Vi åkte en tur till Schiffshebewerk i Niederfinow. Först måste jag säga att jag är helt nördigt intresserad av vatteningenjörskonst och älskar slussar, dammar och såna här saker. Jag skulle nog ha utbildat mig till vatteningenjör? Men i alla fall. Det är en båtlyft som lyfter stora båtar 36 meter, istället för att båtarna måste åka genom fyra slussar. Skitcoolt! Hela alltihop tar 20 minuter, från att båten åker in till att den åker ut ut sin vagga. Som synd var missade vi precis ett lyft när vi var där, det åkte just ut en båt. Men eftersom att det varje år åker 11000 båtar så kommer jag nog att få se det när vi åker dit igen.

Scheepslift_Niederfinow

4 responses »

    • Ja, gör det. Det är så roligt att åka. Jag ska ta eget kort jag med. Men det är lite mer komplicerat när jag har svenskt körkort nu och inte kan tyska så jättebra så att jag kan ta det på tyska. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Men till dess glider jag bara med där bak 🙂

Kommentera

