Att behandla sig med punkter – Jin Shin Jyutsu

Standard

Jag hade migrän i söndags. Jag brukar inte alls ofta ha det, men på senare tid har jag haft endel. Jag tror mig veta vad det beror på, men jag kan inte göra någonting åt just det just nu. Men i alla fall. Jag hade då migrän och hade inte nån lust alls med det utan ville hellre sitta i vinterträdgården och sola eftersom att det visade sig vara den första våriga dagen. Äntligen!

Vag gör man då när man inte vill ha migrän? Jo, man håller på två punkter tills man känner att det går över. Såklart.

Vänstra handen mot vänstra delen av pannan och högra handen mot högra delen av nacken. Som bilden nedan. Om det är så att man har huvudvärk på sidorna av huvudet. Finns huvudvärken på något annat ställe i huvudet så finns det andra punkter.

jin_shin_jyutsu

Klipp klart! Sen kunde jag njuta av solen i vinterträdgården.

20130408-165312.jpg

4 responses »

  1. Fantastiskt!
    Jag måste erkänna att jag är lite småskeptisk till det här med akupunktur och så här, men samtidigt lite nyfiken. För just när det gäller huvudverk och migrän så tänker jag mig att det är något tryck som behövs lättas, och trycker man någon annanstans så jämnas det ut (min naiva tolkning). Sen funderar jag också på yttre påverkan hur det påverkar hur man mår. Exempelvis hade jag när jag var yngre mensverk kanske varannan gång, sedan var det några år när det var alltid och den blev värre. Så jag gick motvilligt upp från 200mg till 400mg på verktabletten och lärde mig att ta den så fort jag kände symptom och trodde att så här skulle det vara för alltid. Efter några år började jag experimentera med att gå ner i dos igen, och därefter testa att sluta helt. Då insåg jag att verken var betydligt lindrigare än förr och att jag nästan alltid (peppar peppar ta i trä) faktiskt klarar mig utan tablett. Lång story, men jag tror att verken eskalerade vid en tidpunkt när en massa andra yttre faktorer gjorde livet surt.

    • Det här med att ta värktabletter för mensvärk är någonting jag helt och fullt förstår, för det är fan skitjobbigt. Jag hade en vetevärmare som jag lade på magen när jag hade mensvärk och det känns faktiskt bättre, men värken fanns ju ändå där. Bra att du inte tar tabletter nu och att det blivit bättre för dig.

      Ja, jag vet inte hur mycket jag funderat på det här med huvudvärk i mina dar. Jag hade alltid migrän förut. Jag ville uppfinna en kudde som inte tryckte någonstans på huvudet för att då skulle det bli bättre. Men sen blev det bättre, jag kanske stressade mindre, jag åt inte p-piller som höjde blodtrycket, jag började träna. Och nu så dyker det upp lite då och då. Om man är skeptisk så är det ju svårt att få såna här saker att fungera. Jag tror mycket på tankens kraft. T ex om du går omkring och säger att du inte hittar en kille, mår så dåligt, är så stressad, inte har några pengar. Jamen då blir det så också. Ungefär. Därför ville jag testa det här för jag tänkte att det måste ju fungera. Och det gjorde det ju också 🙂

Kommentera

