Smör vs margarin.

Standard

Jag har ju börjat äta mer vegan kost efter nyår. Det underlättade lite när vi köpte en vegan kokbok för det var så otroligt goda recept i den.

I morse när vi åt frukost kom jag att tänka på att vi faktiskt till större delen bara äter vegan nuförtiden. Med undantag för just frukosten. Där är det smör och ost för det mesta. Osten kan jag faktiskt leva utan för om jag ska vara riktigt ärlig så är den där tråkiga, vakumförpackade goudaosten som finns överallt på exakt alla matvaruaffärer något av det tristaste i ostväg.

Men smöret. Vad i allsindar ska jag ha istället för smör? Mjölkfritt såklart, kan man ju tänka. Men är inte all sån så otroligt processad? Och bara för att den är ekologisk betyder ju inte det att det är oprocessat. Och ska jag få reda på det. Det står ju bara i innehållsförteckningen vad produkten innehåller, inte hur den är tillverkad.

Sen kan man ju faktiskt använda andra saker istället för smör. Som t ex Tartex eller andra bredbara pålägg. Men ibland vill en ju bara ha sitt smör liksom. Vad gör en då?

smör

 

11 responses »

    • Ja, det är ju faktiskt gott med olivolja på mackorna. Det hade jag glömt. Och om jag slutar med smör så äter jag nog ingen ost heller så då är det inte något problem 🙂

  1. Hmm, själv äter jag oftast smörgås utan smör om jag har nåt annat pålägg. Men du har rätt i att man ibland vill ha smör, bara smör… på nygräddade semlor… så smöret smälter… mmm. Man kan ju göra eget mandelsmör förstås. Så här gjorde jag: mixa 1,5 dl mandlar till ett mjöl, tillsätt 2 msk solrosolja (jag använde ekorypsolja), 2 msk vatten och en nypa salt. Mixa ihop allt.

    • Just ja, jag skulle ju testa mandelsmöret. Det låter ju faktiskt gott.

      Och ja, jag tänkte väl det där med semlor och smör. Det hade inte varit så gott på svenska semlor 🙂 Men på nybakade frallor!

  2. Det finns vissa kulturer i världen (läs UK och Australien) som gillar marmite och vegimite. Det senare smakar pyton, men det är ju ett alternativ. Fast det är ju inte smörsubstitut. Kanske dags att äta något annat till frukost? 😉

  3. Visst är det ganska lätt att skippa Goudan. Jag hittade nog aldrig något bra alternativ som vegan faktiskt, men mandelsmör har jag inte provat. Enligt Ökotest har margarin inte undersökts tillräckligt: http://www.oekotest.de/cgi/index.cgi?artnr=96336;bernr=04;co=
    Jag ändrade istället min brödkultur som vegan. Det fick bli bröd med tartex eller olivolja och grönsaker och örter osv. Idag finns ju också många färskostliknande produkter baserade på solrosfrön.Där hittar man kanske något. Eller så gör man nåt själv: http://www.chefkoch.de/rs/s0/brotaufstrich+sonnenblumenkerne/Rezepte.html

    • Det får jag testa att göra, det låter enkelt och gott. Jag gillar. Att msn kan variera det med olika smaker. Tack för recepttips 🙂

      Vad jag menade med margarin är att det är för processat och känns ganska dött och energilöst. Men bra att öko-test undersökt/er det. Jag gillar öko-test 🙂 Men processen för att utvinna margarin känns inte så bra. Enligt äktavara.org går det till så här:

      •Fett utvinns ur exempelvis rapsoljefröer med hjälp av extraktionsbensin.
      •Fettet syrabehandlas med fosforsyra och sedan används lut för att få bort lecitin och fria fettsyror.
      •Oljan bleks för att avlägsna den naturliga färgen. Lukt och lösningsmedelsrester tvättas bort, så kallad deodorisering.
      •Om fettet ska härdas, d v s få en fastare form används vätgas och nickel.
      •Om man använt palmolja nedkyls den och filtreras ibland tillsammans med lösningsmedel för att kunna dela upp i fraktioner med olika smältpunkt.

Kommentera

