Är det bäst att sluta helt tro?

Standard

Jag har problem med att tvätta håret. Inte det att det inte fungerar för det gör det. Äggtvätt är det bästa jag gjort med mitt hår. Men det här med själva tvättningen. Det är tråkigt.

• Jag tycker inte om att håret blir blött, blött hår som klistrar sig på ansiktet och kroppen.
• Jag tycker inte om att reda ut håret efter en tvätt, mitt blir bäst om det får självtorka och sen kammas ut.
• Jag tycker inte om att det tar tid i duschen, det är ju förvisso mitt eget fel eftersom att jag valt metoden själv och det tar längre tid än med vanligt schampo.

Vad gör man då? Frågorna hopar sig.
• Sluta tvätta håret helt?
• När slutar håret att vara sådär äckelflottigt om man slutar helt?
• Tvätta håret med bara vatten ibland?
• Tvätta håret oftare och få bort nojjan över blött hår? (Brr… det vet jag inte om det går.)
• Tvätta håret med bikarbonat varannan gång eftersom att det går snabbare?

6 responses »

  1. Rakar av/snaggar det? 😉

    Har inget bra svar på den där frågan, faktiskt. Jag har inte varit så modig än att testa… Jag tvättar kanske håret 2-3 gånger i veckan, hade det varit oftare hade jag kanske varit mer less på tvättandet. Jag har hört (men är osäker på dess vetenskaplighet) att ju oftare man duschar/tvättar håret ju mer tvättar man bort kroppens naturliga oljor/fetter som då lär sig att återproducera sig snabbare (och därför upplever vi håret som smutsigare snabbare). Så rent teoretiskt borde det gå att skjuta på det en dag extra och med tiden återställa/ändra balansen, och sedan en dag till osv. Men som sagt, det här är kanske inte helt vetenskapligt korrekt.

    • Ja, precis så har jag också hört att det är med fett och hår. Jag tvättar det bara en gång i veckan nu. När jag tvättade med schampo blev det nog också 2-3 gånger per vecka.

      Snagga det eller raka är ju en tanke, men jag skulle ångra mig och vilja ha det långa igen. Nu har jag ju äntligen sparat ut det långt igen.

  2. Haha! Jag resonerar precis som du 😀 Äckligt med blött, kallt hår, men jag vill inte heller föna det efteråt dels för att det också är tråkigt och dels för att värmen skadar håret. Skittråkigt att dusha juh. 😛 Nåt svar har inte jag heller tyvärr… bara att försöka tänja ut hur ofta man tvättar håret. Jag blir lite nojig efter tre dagar och tvättar det oftast då för att jag är rädd att folk ska tycka att jag har ofräscht hår. Bläh.

    Jag har också hört det där om att tvätta ur hårets naturliga fett/oljor.

    • Nä, huvva för att föna håret. Mitt blir dessutom alldeles platt och tunt då. Jag sätter upp håret i mer eller mindre tjusiga frisyrer efter tre-fyra dagar och så använder jag ju havregryn som torrschampo så ser det inte så fett ut.

Kommentera

