Bakmaskinen är min bästa vän.

Standard

Innan jag träffade M tänkte jag inte så överdrivet jättemycket på det här med energiförbrukning. Han däremot tänker jättemycket på det. Vi har haft otaliga diskussioner om detta med varma duschar. Jag anser att om jag inte kan duscha varmt så ska det finnas bra (mycket bra) skäl till det. Som att vi är och campar någonstans där det kostar mycket att duscha. Han menar att det går snabbt om man duschar kallt. Jo, det är klart, men lite skönt kan det väl få vara också? Sen har vi också lite olika syn på vad varmt vatten är. Han tycker att min dusch är alldeles för het och jag tycker att hans är alldeles för sval. Konstigt att vi överhuvudtaget alltid duschar ihop när man läser ovan.

Vad jag tyckte var rätt lustigt var också att han ägde en bakmaskin. Alltså, det finns väl ingen i Sverige som fortfarande äger en sådan tänkte jag. Och om de äger en så används den garanterat aldrig. Jag vet att min kompis mamma hade en sån på åttiotalet. Men fan, så smidigt. Det är helt fantastiskt hur bra en sån är. Det är så himla enkelt att bara slänga i lite vatten och sen en påse färdigmix och trycka på en knapp. Här i Tyskland finns det massor av färdiga mixer att köpa till bröd och de flesta har bakmaskinsanvisningar på baksidan också. Jag har hittat ett ekologiskt märke som har två olika sorters bröd. Det tar ungefär tre timmar för ett bröd att bli färdigt så det är ingenting man gör till frukosten, men jag brukar göra det på kvällen så är det fortfarande väldigt nybakt på morgonen. Att använda bakmaskin har många fördelar:

  • Mer energisnålt än ugn.
  • Mindre arbete, även om jag kan tycka att baka är ganska roligt för hand.
  • Mindre disk och således ytterligare mindre energiförbrukning.

Min favoritmacka nuförtiden är hemmagjort bakmaskinsbröd, honung, bananskivor och kanel. Nom nom!

20130402-171941.jpg

6 responses »

  1. Smart att duscha tillsammans, ni sparar ju vatten på så sätt. 🙂

    Jodå, folk använder fortfarande bakmaskiner, men jag tror hushållsassistenter är mer vanliga.

Kommentera

