Att äta eller att äta nyttigt, det är frågan.

Standard

Jag försöker äta så nyttigt som jag bara kan. Jag undviker halvfabrikat så gott det går och gör mestadels maten själv från grunden. Eller ja, vi gör den. Jag lagar inte all mat här hemma. Bara luncherna när M jobbar. Men vad är nyttig mat egentligen? Jag läste ett inlägg hos ochjagba-Malin där hon ifrågasätter vad man ska äta för att må så bra som möjlig inifrån. Om vi äter bra mat och ger oss själva bra näring så kommer kroppen att tacka oss med att ge oss bra hälsa.

Jag tror att om man äter mat med så lite ingredienser i produkterna som möjligt så är det bra. Om man inte äter processad, riktigt smör eller olja istället för Lätta och sån skit, så är det också bra. Fullkornsmjöl istället för vitt, processat mjöl. Ekologisk mat är det absolut bästa man kan ge sin kropp eftersom att du kan vara rätt säker på att de produkterna inte innehåller några kemikalier eller gifter. Att äta vegetariskt är också bra, inte bara för kroppen utan också för miljön och inte minst för djuren.

Petra Axlund Stegman skriver ett inlägg om  just det här med näring, om att människor nuförtiden är övergödda men undernärda för att de äter fel mat. Petra har en lista på regler som är ganska enkla att ta till sig som måttstock för att äta riktigt och bra.

* Ät ingenting vars ingredienser du inte kan uttala eller vet vad det är.
* Ät helst ingenting som har fler än fem ingredienser på innehållsförteckningen.
* Ät ingenting som har längre hållbarhet än du.
* Ät ingenting som framställts i ett laboratorium.
* Ät ingenting som det görs reklam för på tv.
* Ät inte snabbmat.
* Ät inte halvfabrikat.
* Ät inte sötningsmedel.
* Ät inte transfett.
* Ät riktig mat och inte måltidsersättningar.
* Ät mest av sådant som växer i jorden.
* Äter du kött, mjölk och ägg ska detta vara ekologiskt. Inga undantag. Protein får du i dig på så många andra sätt så please sluta använda den gamla klyschan som ursäkt. Har du inte råd att välja ekokött får du äta det mer sällan. Här ser du varför.(Personligen kan jag inte se hemska filmer om djur och jag tror att Petra länkat till en sån här. Jag törs inte titta, men för all del, titta du. Jag vet hur det är på slakterier ändå eftersom att jag trots allt sett såna filmer.)

Glowing Planet skriver om en film, Hungry for a Change, som tar upp hur matindustrin med reklam försöker sälja oss produkter som inte alls är hälsosamma för oss. Jag tycker att det på något sätt är rätt komiskt när Mc Donalds och andra snabbmatskedjor har ”nyttiga” varianter av sin mat. Att de säljer morötter eller sallad till hamburgaren istället för pommes. Som att det gör någon skillnad om du äter en sallad till den äckliga hamburgaren. Filmen tar också upp hur man kan detoxa sig och hur man bör vara mot sig själv, acceptera hur man är och ser ut. Det finns inga snabba vägar till hälsa och till hälsosam vikt. Ingenting är bättre än att faktiskt äta mat och röra på sig. Faktiskt. Vad du äter och hur du rör dig däremot, det är individuellt.

Klicka HÄR för att se trailern på filmen och om du har lust att se hela filmen så skriver du enkelt in namn och mailadress och så får du access till den.

4 responses »

  1. Intressant. Det är ju ingen nyhet att vi äter helt galet. Särskilt eftersom vi inte längre ägnar hela dagarna åt att jaga, fiska, plöja, plocka etc för att finna föda. Numera tar många bilen från jobbet (där de suttit på en stol hela dagen) till affären, och sen bilen hem.
    Det är skrämmande att det är den farliga/dåliga maten (eller den mat vi bör äta i måttliga mängder) som oftast är billigast. Jag vet inte hur det är i Tyskland, men i England var färdigmaten skrämmande billig.

    • Ja, skrämmande är verkligen ordet. Att man inte rör på sig eller bara äter dålig mat är så otroligt frustrerande. Att man inte tar hand om sig någonting. Jag vet inte om du såg filmen men den fick mig att tänka till ännu mer på vad jag faktiskt sätter i min kropp. Och då ärer inte jag speciellt onyttig mat. Det klart att jag också äter socker ibland, men absolut inte i den mängd som genomsnittsamerikanen.

      Jag tycker att all mat är generellt billigare här än i Sverige och då också skräpmaten. Det såklart att det är mycket enklare att köpa sån mat, men att man inte tänker alls på när det går till överdrift förstår jag inte.

Kommentera

