Den lilla barrundan i Prenzlauer berg

Standard

Igår kväll hade vi bestämt träff med en gammal arbetskompis till oss som M känner och som är i Berlin över helgen med två kompisar. De bodde på ett hotell i Prenzlauer berg och vi bestämde oss för att stanna i det området för en barrunda. Om man räknar bort Friedrichshain så är Prenzlauer berg bästa stadsdelen tycker jag.

Vi startade på Wohnzimmer som ligger på Lettestraße 6 och som är som ett stort vardagsrum a’la DDR. Det blir ofta väldigt fullt senare på kvällen så därför startade vi där. Det är alltid trevligare att sitta när man är ett större sällskap.

berliner-pilsner

Efter en Berliner pilsner gick vi vidare till ett favoritställe, Crossroads på Gneiststraße 10. Där drack vi en Whiskey sour som blivit min nya favoritdrink. whiskey-sour(95)

Efter det var det dags för lite cocktails och i Prenzlauer berg är det bästa stället att gåBahamas. De har sand, palmer och supergoda drinkar. Här är det alltid fullt av folk på helgerna och bäst är att boka bord om man vill stanna ett tag sittande. Vi tänkte att det fortfarande var så tidigt på kvällen att det inte var nödvändigt så vi chansade och fick det sista bordet de hade. Här drack jag en Pretty Woman och en Carribian. Jag gillar drinkar med kokossirap och grädde och bär vilket är innehållet i båda två. (Fast nu när jag söker på de två för att hitta tjusiga bilder ser jag att i recepten är det inte alls någon grädde. Fast det smakar alltid bättre med lite grädde tycker jag.)

palmtrd

När vi kände oss mätt på gräddiga drinkar gick vi en lite längre promenad till härliga Yesterday som ligger vid Senefelder Platz på Metzer Straße 2. Jag drack en Berliner Weiße med hallonsirap. Vår föredetta arbetskompis fyllde år i dag och jag frågade tjejen i baren om de hade nåt med tomtebloss och det skulle hon fixa. På tolvslaget kom hon med ett stort glas jordnötter och massor av tomtebloss och de spelade Happy Birthay to you med Stevie Wonder.

Efter det var det dags för mysiga Scotch and Sofa som ligger runt hörnet från Yesterday ,ungefär, på Kollwitzstraße 18.

Berlin_Drink_ScotchandSofa_4

Sedan var det hög tid att rumla hemåt så vi gick tillbaka till Eberswalder Straße och pekade ut den rätta riktningen för den rätta avslutningen av kvällen, Kreuzburger på Papellalle 19. Vi hade däremot ätit hamburgare och pommes hemma innan vi gick så för oss slutade kvällen med att vi åkte hemåt istället. Men annars är Kreuzburger precis vad man vill ha efter en liten barrunda i Berlin.

13 responses »

  1. Lilla barrundan!? Okej, jag vet, min alkoholtolerans är inte särkskilt hög…
    Måste erkänna att jag också blivit sugen på att åka till Berlin, bland annat på grund av din blogg. Har aldrig varit där (mer än på stationen) och har en massa kollegor som antingen bott där eller som åker ditt i jobbet titt som tätt och älskar staden. Hm, man kanske skulle unna sig en tripp till våren eller sommaren och få uppleva den själv på riktigt.

Kommentera

