Vegetariska rätter. Som även köttätare kan äta.

Standard

Jag blir lite trött när jag hör en del köttätare säger att ”Vegetariskt skulle aldrig funka i vår familj”, ”Jag skulle aldrig få min man att äta vegetariskt” eller ”Nää, jag älskar kött”. Argumenten faller så snart de är sagda för det är faktiskt så att de flesta familjer, ja faktiskt, äter vegetariskt lite då och då. De kanske inte benämner det som just vegetariskt men det är det faktiskt. Jag förstår om man nu älskar kött att man inte vill avstå från det eller om det kan kännas svårt att få barnen att äta linssoppa och tofu, men det är ju inte bara det som vegetarisk mat handlar om. Vad sägs om:

  • Pannkakor med sylt
  • Pasta med pesto
  • Potatisburgare eller vad de nu heter.
  • Kroppkakor eller palt, utan fläsk. (I min familj har vi alltid gjort några paltar utan fläsk för att kokt fläsk blir så äckligt.)
  • Potatis och purjolökssoppa
  • Rösti
  • Ärtsoppa utan fläsk (Samma här som med palten; Hur äckligt med kokt fläsk?)

Och frukostar är ju ännu enklare:

  • Amerikanska pannkakor
  • Müsli och fil, yoghurt eller mjölk (eller soja- yoghurt eller mjölk, havremjölk, mandelmjölk)
  • Mackor med avokado och citronpeppar
  • Havregrynsgröt med rivet äpple eller sylt
  • Mannagrynsgröt med smör och socker. (Eller sylt, jag vet inte om jag är den enda som äter med smör och socker.)
  • Mackor med jordnötssmör
  • Mackor med keso och finskivad purjolök

Att ha en vegetariskt dag per vecka är således inte så svårt va?

6 responses »

Kommentera

