Vad vi kan göra för vår miljö för att jorden ska låta oss stanna kvar ett tag till.

Standard

För ett tag sedan skrev jag om Fria dagar och gav lite tips på vad man kan göra för att göra miljön en liten tjänst.  Sedan dess har jag funderat på vad jag skulle kunna göra mer.

1. Min tanke om att inte diska varje dag var bra, men det räcker med att ha två eller tre diskfria dagar per vecka. Jag tycker att det blir för stökigt om det inte diskas eftersom att vi inte har så många naturliga platser att ställa disk på i köket. Men varannan dag är helt ok tycker jag.

2. Jag duschar inte varje dag för det känns rätt onödigt. Om jag inte har tränat vill säga.

3. Jag är vegetarian.

4. Jag konsumerar inte. (Och då menar jag förutom mat och andra nödvändigheter.) Det kan ha att göra med att jag inte har något jobb och således inga egna pengar. Men ändå.

5. Vi sopsorterar.

6. Jag måste säga att vi använder lite el. Vi har inte någon TV, eller jo det har vi men den är inte ens  inkopplad så att man kan titta på den. Vi ser på film kanske en gång per halvår på den. Världens sämsta investering. Vi har inte lampor tända i rum vi inte befinner oss i. Vi har energilampor.

7. Vi cyklar dit vi ska. Om det inte är svinkall eller dömycket snö.

8. Vi äger ingen bil utan tar oss dit vi ska med kommunala medel.

9. Vi köper ekologiska produkter i den mån det går. Eller i den mån vi kan.

Det var lite tips på vad man kan göra för att snåla lite på miljön. Vad man också bör göra är att släcka ner en timme på lördag.

 

2 responses »

Kommentera

