Mjölkens goda sidor. Eller inte.

Standard

Mjölk har jag inte druckit sedan jag var 15 år. Det är något av det vidrigaste jag vet nämligen och först då kom jag på att jag faktiskt inte behöver dricka det. Även idag, över tjugo år senare, får jag samma kommentar av min mormor varenda gång vi ska äta palt. Dricker du vatten? Till palt? Ja, mormor, till palt. Och det går alldeles utmärkt.

Under en googling om soja och sojamjölk hamnade jag på Svensk mjölk och det var inte bara underhållande utan också otroligt irriterande hur en bransch som just mjölk faktiskt fortfarande existerar. Att inte människorna förstått att nej, vi behöver inte alls dricka mjölk för att växa och må bra. Kalcium däremot, det behöver vi. Men det kan vi också få på så otroligt många andra sätt än att just dricka mjölk. En vegan till exempel har endast svårt att tillgodose vitamin b12 och D-vitamin genom enbart kosten. Men kalcium är det inte problem alls att få in i kosten. Trams!

Det är lite roligt hur de på Svensk Mjölk skriver sina argument så att vi ska förstå att vi inte klarar oss utan mjölken. Exempel på detta:

”Den rekommenderade mängden 5 dl mjölk per dag ger minst 10 procent av det rekommenderade dagliga intaget av de respektive 18 näringsämnena.” Maja Nordström livsmedelsagronom på LRF Mjölk.

Om mjölken ger mig minst 10% av det rekommenderade intaget per dag, så tycker jag att det säger sig självt att så himlans viktigt är det inte. Jag kan som sagt ovan tillgodogöra mig de ämnena på annat sätt. Dessutom vet jag inte om vi ska lita på Livsmedelsverkets rekommendationer. Jag menar, de har ju faktiskt haft fel förr. Antalet brödskivor per dag fick de ändra sig om. Att fett är skadligt var inte heller riktigt sant. Säkert mer också, men jag anser det lite snedvridet att något som Livsmedelsverket kan ha rätten att bestämma vad som är bra för oss eller inte. Även om de är riktlinjer.

”Mjölk innehåller hela 18 av 22 näringsämnen som Livsmedelsverket rekommenderar oss att konsumera dagligen. Det gör mjölken till ett oslagbart livsmedel.” Maja Nordström livsmedelsagronom på LRF Mjölk

Näringsämnena Maja pratar om är: protein, kolhydrater, fett, kalcium, vitamin D, vitamin A, vitamin B6, vitamin B12, jod, folat, fosfor, kalium, magnesium, niacin, riboflavin, tiamin, zink och selen.

Om vi tar dem en och en:

Protein får du i dig om du äter ärtor, linser, bönor, kött, fisk och ägg. Även om jag kan tycka att de tre första räcker, men för sakens skull tar jag med det jag inte äter också.

Kolhydrater finns bl a i livsmedel som: pasta, ris, potatis, rotfrukter, bönor, socker, bröd. Jag skulle ju inte svara mjölk på frågan om var det finns kolhydrater.

Fett finns i avokado, rapsolja, nötter, linfröolja, olivolja och sen i fet fisk, kött och mejeriprodukter.

Kalcium finner vi i spannmål, frö och färska grönsaker. Och i mjölk, ost och mejeriprodukter.

Vitamin D. Här har vi då det enda näringsämnet som inte finns i någon vegetabilisk form trodde jag, herr Wikipedia berättar att det finns Vitamin D2 och Vitamin D3 och det första finns i kantareller, några andra svampar (?) och vissa alger. Vitamin D3 finns dock i mejeriprodukter, men inte i lätt- och mellanmjölk eftersom att det är fettlösligt och tillsätts till produkterna.

Vitamin A finns i fisk och lever. Jag läser också hos herr Wikipedia att vi i västvärlden tvärtom får i oss för mycket Vitamin A vilket resulterar i benskörhet. Där ser man.

Vitamin B6 finns i potatis, bröd och frukt samt i animaliska produkter.

Vitamin B12 finns i animaliska produkter och som vegan och vegetarian kan man tillgodose sina behov genom berikade produkter som sojamjölk. Här har vi då det enda av näringsämnena som inte finns i vegetarisk och veganmat.

Jod finns naturligt i fisk, skaldjur och alger.

Folat finns i gröna bladgrönsaker, bröd och torkade bönor.

Fosfor finns i bl a korn, ris, ärtväxter, torkad frukt samt i kött, fisk, fågel och mejeriprodukter.

Kalium finns i banan och avokado. Det står inte ens hos herr Wikipedia att det finns i mjölk. Finns det då så pass lite att det inte ens är värt att nämna eller?

Magnesium finns i gröna grönsaker, nötter och fullkornsprodukter. Även här gäller som ovan, det står inte ens nämnt att det finns i mjölk.

Niacin finns i nötter, grönsaker och magert kött. Det finns även i mejeriprodukter.

Riboflavin är samma sak som Vitamin B2 och finns mandlar, bladgrönsaker och svamp, men också i ost och mjölk.

Tiamin är samma sak som Vitamin B1 och finns i havregryn, solroskärnor, brunt ris, sparris blomkål och potatis. Här gäller samma som för magnesium och kalium att det inte står nämnt att ämnet finns i mjölk.

Zink finns i bl a vetegroddar, fullkornsprodukter, nötter, ris, ärter, morötter, rödbetor och mjölk.

Och slutligen selen som finns i bl a nötter, kött, svamp och fisk. Här gäller samma som för magnesium, kalium och tiamin att det inte står nämnt att ämnet finns i mjölk.

Jag förstår att de på Svensk Mjölk skriver så mycket ”bra” saker om mjölken eftersom att det innebär ju vinst för dem, dvs mer klirr i kassan, för de som säljer mjölk. Som Arla till exempel som ökat sin omsättning med inte mindre än 15% under 2012. Och Lantbrukarnas Riskförbund vill dessutom öka tillväxten.

Jag tycker däremot att de skapar en oro att vi inte kan tillgodogöra oss alla viktiga ämnen och får oss att tro att mjölken sjunger en välsignelsens visa. Om vi bara dricker de 5 dl mjölken per dag kommer våra liv att bli mycket lättare och våra barn kommer att bli friska och starka. Och korna då? Ska vi ens gå in på hur det kommer sig att korna ger mjölk? Ska vi ens ta upp det faktum att en ko som ger mjölk faktiskt varit dräktig, fött en kalv och numer bara ger människorna mjölk? Var är kalven i det hela? Ville kon ens bli dräktig? Eller var det inte så att någon inseminerade henne så att hon blev det och nu kan ge mjölk så att vi människor kan dricka den äckliga sörjan som vi inte ens behöver?

Källor: svenska wikipedia, engelska wikipedia, svenskmjölk, arla och arlas bondeblogg.

6 responses »

  1. Det finns en etnologisk avhandling (Mjölk! av Håkan Jönsson) som beskriver hur mjölken blev en viktig del av vår kost, och hur den fick större utrymme i kyldiskarna. Från att faktiskt ha varit en dryck som ansågs vara ganska farlig till att gradvis bli till en kampanj som förs ända in i skolmatsalarna.

    Själv tycker jag om mjölk och drack det i stora mängder förr, men har sedan jag flyttat hemifrån nästan slutat dricka mjölk. I och med att jag gått allt mer över till vegetarisk kost (även om jag inte kallar mig för vegetarian) så har jag börjat tänka lite mer om protein. I övrigt är jag ganska ovetandes om vad jag bör få i mig per dag. Jag tänker att kroppen säger ifrån ifall något är fel (vilket tydligen inte min mor tycker är en bra strategi utan tycker jag ska kolla värden och se ifall jag behöver ta extra tillskott). Det var en intressant sammanställning du gjort! Jag borde nog läsa på lite mer…

    • Kul med avhandlingen, jag ska leta reda på den.Tack för tipset!

      Jag tänker också att kroppen säger ifrån om den inte är nöjd, men det kan ju vara bra att ha någon slags koll på vad man stoppar i sig också. Och att tänka vegetariskt även om du inte är det är ju alltid bra. Inte bara för dig utan för djuren och miljön med.

  2. Jag tycker kopplingen mellan mjölkdrickande och benskörhet är en intressant teori. Men jag har inte lyckats bringa någon klarhet i vad som är sant och falskt. Eller hur stora mängder mjölk man verkligen behöver dricka för att det ska vara skadligt. Det kan du ju också luska vidare i och återkomma med några bra slutsatser 🙂

    • Det där har jag läst någonstans och jag tycker att det är väldigt spännande att någonting som sägs vara så bra i själva verket är precis tvärt om. jag ska luska lite så får vi se vad jag hittar 🙂

Kommentera

