Om att gå omkring och klaga på att ingenting händer med ens liv.

Standard

Den senaste veckan, som förövrigt kantades av en hemsk huvudvärk som inte alls gick över den femte dagen, har jag gått omkring och känt mig ganska värdelös. Vad är meningen med mitt liv liksom. Varför det kommer just nu kan ha flera orsaker, men en av den är att jag i mars har varit arbetslös i ett helt år. Ett år. Senast jag inte jobbade på ett helt år var i sexan. Sedan jag gick i sjuan har jag åtminstone haft sommarjobb under sommaren.

Men så tänkte jag att jag skulle ta tag i det här med att jag ska sälja mina saker som jag stickar, virkar och syr. Och så skapade jag ett Etsy-konto och ett PayPal-konto idag. Wihoo!! Äntligen! Det känns som att det lossnat någonting nu. Att det äntligen har börjat röra på sig lite. Nu är det bara lite andra minigrejer kvar så kan jag börja sälja.

Så nu känner jag mig inte så värdelös längre. Inte som att allt jag gör är att laga mat och städa och tvätta och sitta i soffan och Instagrama hela dagarna.

Jag ska inte bara skriva upp vad jag åstadkommit, som Matilda skriver, utan jag ska också skriva upp vad jag vill göra. Vad som får mig att må bra. Att skriva upp vad man är tacksam för är också en bra idé som nu efter nyår poppat upp överallt på bloggar. Fast jag säger som Queen of Kammebornias dotter sa:

Jag mår inte så bra, men jag har det bra.

Det är bra att tänka på det. Jag har det jättebra, jag ska verkligen inte klaga. Jag kunde ha haft det mycket sämre. Jag har haft det sämre.

2 responses »

  1. Heja dig!
    Hoppas etsy-butiken ger dig energi och glädje. Måste vara svårt att vara arbetslös i ett land där man inte tävlar på lika villkor som de som är native speakers. Jag tyckte det var jättejobbigt att söka jobb i UK. Inte nog med att det var ett annat sätt att skriva CV och personligt brev, det skulle också skrivas på ett korrekt, självsäkert och hövligt sätt att det ibland kändes omöjligt. Min väg in blev som sagt volontärjobb så att jag kunde visa att jag var duktig och pålitlig, ett bra sätt att få referenser.
    Det finns sidor på internet där företag söker svenskar bosatta utomlands just för att de kan svenska.

    • Tack! Ja, det känns verkligen ganska svårt att söka jobb och veta att det är språket som kommer att sortera bort mig. Och det här med CV är också en stor sak. Man skriver ju inte CV på samma sätt som i Sverige. Jag har faktiskt funderat på det här med volontär och har några ställen som jag ska besöka. Hoppas att det ger något, jag har inte tänkt på det som du skriver att det är bra just för referenserna. Smart!

Kommentera

