Hysteriskt roligt pris

Standard

Innan jag flyttade till Berlin bodde jag i Stenkullen utanför Lerum. Jag hyrde det och det var ett hus i perfekt storlek för mig och mina två katter. Det var mitt ute på landet och uppe på en kulle. Katterna älskade att vara ute och springa i skogen och jag gillade att bo på landet.

Men på vintrarna var det så ofantligt kallt i huset pga dålig isolering, dåliga och gamla fönster och kassa element. Okej, jag fick två nya element efter två år och då blev det en aning bättre värme i vardagsrummet och i köket.

Vattnet frös också om det var minusgrader för länge. Fast jag hade vattnet rinnande och värmen på i det oisolerade pumphuset på tomten (Ja, elräkningarna var som en extra hyra på vintern). Enligt rörmokaren var det ju jag som såklart var knäpp eftersom att ”det förstår du väl att vattnet inte fryser om det är 20 grader varmt i pumphuset”. Eh, nä det är ju det som är problemet. Det är någonting som inte riktigt stämmer här. Oj, vad var det? Var det inte så att det inte var någon isolering alls där röret gick in i huset? Hoppsan… Vad bra att de kom på det när jag skulle flytta ut.

Egen brunn var visserligen bra och gott vatten var det, men när pumpen går sönder vill man gärna ha vatten ändå. Och så vill man gärna kunna tvätta och kanske ha igång diskmaskinen samtidigt. Eller varför inte duscha och tvätta samtidigt? Då är det bra om avloppsrören har standardstorlek. Och att septitanken är stor nog. Eller sluten så att man kan suga ur den med slamsugaren när det är stopp.

Vedspis i köket var verkligen skitbra, varmt och skönt. I köket. Om det hade varit så att värmen steg till övervåningen och inte trycktes ner av de dåliga fönstrena i trappen hade det varit ännu bättre.

Men det är allt en tjusig trappa. Och väggarna är som snyggt målade med. Men det tar jag åt mig all ära för. Resten av ovanstående är helt och hållet min hyresvärds förtjänst. Men lycka till med försäljningen. Det är ett jättehärligt hus! Mest på sommaren.

 

Kommentera

