Jag undrar hur Janne Josefsson inte kan känna sig köpt

Standard

Jag tittade in hos Ebba von Sydow igår. jag brukar inte läsa hennes blogg ofta, men ibland tittar jag in och ser vad som finns där. Igår skrev hon om tv-programmet Män som näthatar kvinnor. Jag kan ju lista ut vad det handlar om och jag har ju läst inlägg både här och där om det. Men jag tittar inte på tv och jag skulle inte heller ha tittat på det programmet av den enkla anledningen att jag anser att det är dåligt att omge sig med dåliga energier, vilket ett sånt program osar om. Av den anledningen tittar jag inte på tv alls eller läser nyheter. Parentes, Ebba då.

Hon hade fått frågan om att delta i programmet men tackat nej pga att hon inte hade så bra erfarenheter av Janne Josefsson som också skulle delta i programmet (som programledare kanske?). Anledningen var hur Janne behandlade henne under en debatt som båda deltog i. Jag klickade mig fram till debatten och såg hela. Och jag kan hålla med om att hon behandlades ganska respektlöst. Både hon och Alex Schulman, som också var med i debatten.

Ett tillfälle i debatten pratas det om att vara köpt och att Janne aldrig skulle delta i någonting som han fick pengar för om han inte fick vara sig själv och prata om det han ville. Han kallar både Ebba och Alex köpta, men han ser sig själv inte som köpt. Ebba menar att hon enbart bloggar om det hon själv vill, inte vad SVT säger åt henne att  skriva. Alex skulle få sin lön betald av Libero när han gör sin podcast, men han menar likt Ebba att han inte skulle vara någon annan än sig själv. Sedan säger Janne att han brukar vara ute på skolor och föreläsa, för ett arvode givetvis, om sin journalistik, men det skulle då inte vara samma sak som det Alex och Ebba gör. Jag anser att det är precis samma sak, vilket också de övriga i debattpanelen menade. I slutändan menar också Janne att han arbetar ju på SVT, Public Service, och han är inte köpt alls. Han gör sin grej liksom menar han.

Men alltså, Public Service är ju faktiskt också betalt. Hela Sverige tvingas betala till Radiotjänst. Det skulle då inte vara köpt? Man säger alltid att Public Service inte är betalt, men det stämmer inte. Det är inte finansierat av reklam som övriga kanaler, men betalt är det absolut. Och det är alltid någon som bestämmer, även om Janne lever för att tro motsatsen.

För att halvcitera honom själv: Saker är inte alltid som man tror att de är.

2 responses »

  1. Jag blir enormt provocerat när folk (särskilt gubbar med makt) sätter sig på sina höga hästar på det där viset och dikterar om vem som är äkta/köpt, eller vad det nu kan vara.

Kommentera

