Hur man vet att man kan göra sig av med kläder

Standard

Jag läste en gång för ganska länge sedan hos vem det nu var (det kan ha varit hos Susanne) ett supersmart sätt att veta när det är dags att slänga iväg kläder som man inte använder. Jag brukar göra så ganska ofta att jag tittar in i garderoben för att se om det inte finns någonting som jag kan göra mig av med. Ofta är det så att jag inte hittar någonting eftersom att jag tänkte ofta att det är fint och jag vill använda det och så vidare. Att jag sedan kanske inte använt det på jättelänge kommer jag lägligt inte ihåg. Men nu finns det ett sätt som är så himla smart.

Vänd på alla galgarna i garderoben så att du måste haka dem bakåt för att ta ur dem ur garderoben. Ni fattar va? Jag har mina galgar så att jag bara hakar in dem på stången, framåt liksom. I alla fall så gör du så att varje gång du tar ut någonting som du ska använda så hänger du in galgen som vanligt, inåt när du hänger in plagget igen. I slutet av året, eller efter ett halvår eller två år eller vad du vill, så ser du vilka klädesplagg som hänger fel fortfarande. De har du inte använt på säg ett år och kommer troligtvis inte att använda igen. Släng iväg till återvinning!

Så ska jag göra nu och i januari nästa år ser jag vilka plagg jag inte använt. Jag har en aning om vilken klänning som kommer att ryka. Men den är så fin….

galgar

7 responses »

  1. Hade jag inte flyttat från andrahandsboende till andrahandsboende så hade det här varit något för mig! Jag gillar sådana här utmaningar, det är ju en hel del plagg som är ”kan vara bra att ha OM…”

  2. Åh, jag är värdelös på att slänga mina kläder. Sen har jag faktiskt en hel del plagg som börjar vara 10 år gamla, en del som jag återupptäckt på senare dar. (om det är en bra sak att regress tillbaka i sin klädstil vet jag inte :P) Jag kanske borde testa det där iaf.

    • Det är ju det som är så svårt när det kommer till att slänga kläder. Kommer jag inte att använda det här pga att det sitter fel, trasigt eller felsytt eller är det bara så att det känns lite fel/ute/omodernt och jag kanske kommer att använda det om just 10 år. Men jag slänger oavsett nu. Ångrar jag mig om 10 år, som jag gjorde med kavajen jag slängde, så kommer jag nog att hitta något annat att använda. Men det är svårt och jag tror att galgarna kommer att hjälpa mig 🙂

Kommentera

