Plastsamhället och dess gifter

Standard

Att det finns plast i våra hem är väl en underdrift nu för tiden. Jag har förut inte tänkt så mycket på hur mycket plast jag faktiskt har i mitt hem. Och vilka plastsaker som bara är förbrukningsvaror som t ex schampoflaskor, plastpåsar som grönsaker och frukt ligger i, matvaror som creme fraiche och smör. I köket finns det också mycket plast som används om och om igen som t ex plastredskap till matlagning och förvaringsburkar för rester. Inte bara är det dåligt att vi handlar mat i plast och bara slänger det utan det är också gifter i plasten.

plast_None.full

Gifter som kan finnas i plast har med åren minskat eftersom att EU förbjudit både det ena och det andra. Det finns fortfarande kvar en del kemikalier som inte är förbjudna. Vi måste börja tänka mer på vad vi har i våra hem och vad vi utsätter oss för. Några enkla tips på vad man kan göra för att undvika så mycket plast i sitt hem är:

  • Ta ingen påse för frukten och grönsakerna. När jag kommer hem från butiker brukar i alla fall jag ta ur den ur påsen och då har jag ju egentligen bara köpt en påse för att slänga/återanvända den vilket känns lite meningslöst.
  • Köp inga plasburkar för förvaring av överbliven mat eller till matlådor.
  • Använd inte plast att lägga över en skål med sallad i kylen, ta en tallrik eller bomullsduk med gummiband runt istället.
  • Köp inte tvål på flaska till tvättstället, det är bättre med hård tvål både för att undvika plasten men också för att undvika vattentransporter då stor del av pumptvål är just vatten.
  • Om du inte vill sluta tvätta håret som jag kan du åtminstone tvätta håret så sällan som möjligt så slipper du köpa så många plastflaskor.
  • Det enklaste man kan göra är att ha med sig en tygpåse till affären när man handlar.

Underbara Clara har idag skrivit ett inlägg om just det här med plasten. Hon och några andra bloggmammor har fått skicka in sitt barnrumsdamm till Naturskyddsföreningen för analys. Just Clara hade inte så hög halt av ftalater som finns i just plast och det kan man nog säga är för att hon är så bra på återbruk och att handla på second hand. Det visar på att det går att göra någonting åt kemikalier och jag tycker att fler borde tänka över vad de handlar och inte och om de verkligen behöver just den saken.

Jag har tidigare skrivit om boken Badskumt av Katarina Johansson (länken tar dig direkt till adlibris så att du lätt kan klicka på knappen ”Lägg i kundvagn”) och de är en bok jag verkligen kan rekommendera alla att läsa. Jag rensade ut hela badrumsskåpet efter jag läst klart den. I boken tar författaren som är miljöjournalist och dokumentärfilmare upp vad vi egentligen använder på våra kroppar. Vad som är giftigt och hormonstörande och cancerframkallande och allt vad det är. Helt makalöst vad mycket skit det finns i våra skönhetsprodukter.

3 responses »

  1. Ytterligare något jag borde bli bättre på… Hårdtvål kör jag på. Men i övrigt känner jag mig riktigt dålig på den här fronten. I synnerhet använder jag lunchlådor i plast även om jag vet att det inte är bra (har inte hittat ett bra ersättningsalternativ (glaslådor känns så tunga att ta med sig). Men jag har blivit bättre på att inte värma dem i mikrovågsugnen på jobb i alla fall!

Kommentera

