Meddelande från tvättmaskinshushållet som gröntvättar

Standard

Vi var för ett tag sedan och tittade på tvättmaskiner för att vi nu under ett år har åkt till en tvättomat och tvättat alla våra kläder. Det är jättebra att såna finns och jag kommer definitivt att åka dig om vi har haft besök och massor av smutsiga sängkläder. Eller mattor. Inte för att vi har så många mattor. I badrummet faktiskt bara. Och i vardagsrummet, men den är en sån man inte tvättar utan antingen kemtvättar eller vattendammsugstvättar. Men vi behövde en egen tvättmaskin. Mycket för att slippa den irritationen det var för hälften av oss (läs mig) att packa väskor fulla med tvätt, åka dit för att hitta tvättomaten full av människor som antingen inte kan tvätta eller som belamrar hela tvättomatens tvättmaskiner. Och så får man tvättmedel till sin tvätt (som jag givetvis inte använder) som luktar så otroligt mycket att det sticker i näsan i flera dagar när tvätten hängt och torkat hemma.

Nu har vi en maskin som har två ekologiska program och väger tvätten för att använda lagom med vatten. Så kanske alla nya maskiner gör, det vet jag inte. Men förbannat bra är det. Och bäst av allt, jag kan äntligen tvätta med mina tvättnötter. Varje år använder Sverige 40.000-50.000 ton tvättmedel. Det är helt vansinnigt mycket. Också med tanke på att man använder ca.25% för mycket varje gång. De är så himla bra. Jag kan verkligen rekommendera dem. Jag vet att de går att beställa i Sverige, bl a HÄR.

Nu ska jag bara ta itu med det kvarstående problemet att idioterna till installatör inte hade nog med slang med sig så att tvättmaskinen kan stå åt rätt håll.

20130129-134937.jpg

Kommentera

