T-shirtens vansinniga resa

Standard

Jag hittade en länk till en liten film om bomull hos Maggie. Maggie skriver mycket bra saker om det mesta och väldigt bra om just ekologiskt och miljön som jag känner att jag brinner lite extra för just nu. Titta på filmen, det är ju helt vansinnigt vad en liten t-shirt kan betyda så mycket för miljön. Och tänk efter en extra gång när du står inför valet att köpa en t-shirt eller vilket klädesplagg som helst egentligen. Fundera på om det verkligen är så att du behöver just det klädesplagget just nu. Eller om det inte är så att du faktiskt har en himla massa kläder i din garderob som du också kan använda. Och sen tänker du en gång till innan du faktiskt köper den. Ok?

För dig som inte orkar klicka på filmer i blogginlägg kommer en snabbrepetition av det viktigaste som sägs i filmen.

  • Det behövs 2799 liter vatten för att tillverka en t-shirt. 2700 liter!
  • Att tvätta en t-shirt kräver 40 gallons (ca.150 liter)
  • Endast 1 liten futtig % av jordens vatten går att använda, de övriga % är saltvatten eller is/snö.
2 responses »

  1. Nämen tack för länken och orden! Jag trodde jag hade lagt till dig på Bloglovin, men tydligen klantade jag med nåt, för jag har inte sett alla dina uppdateringar. Håller på och läser i kapp mig nu som du märker 😉

Kommentera

