Det här med barn alltså

Standard

Jag är inte så förtjust i barn och jag vet inte om jag vill ha barn själv. Jag är inte så glad i andras barn heller. Missförstå mig rätt, det är nog bara så att jag inte kan kommunicera med barn och är rätt opedagogisk av mig. Jag träffade ju ett litet troll här i Berlin när vi var här sommaren 2011. Jag vet inte hur det hände, men vi är som bästisar. Kanske var det att ingen av oss kunde kommunicera med den andra. Vi lär oss tyska samtidigt nu och jag är lite avundsjuk över att hon är bättre än jag.

För ett tag sedan hade vi en diskussion om djur. Tyska har ju der, das eller die framför substantiv. Det finns lite logik i det hela, men ibland ”är det bara så”. Vi satt och lade pussel och jag frågade var das Pferd var. Eller är det der? frågade jag. Hon förstod inte ens frågan eftersom det för henne är så självklart vad som är vad. Jag tror att en måste vara tysk för att förstå alla de där reglerna och undantagen som finns.

Men vad jag ville ha sagt är att jag ska vara barnvakt idag. Jag ska denna gång:

  • försöka att hämta rätt barn på Kita.
  • försöka göra mig förstådd på samma Kita.
  • först hitta till ovannämnda Kita.
  • få barnet att vilja följa med mig.
  • få barnet att vilja vara ute i parken i en och en halv timme. Det snöar.
  • försöka att inte köra på en tant med barnvagnen.

Jag känner att jag kommer att behöva min ledighet imorrn.

Kommentera

