Vad är ekologiskt egentligen?

Standard
Jag försöker att alltid tänka på att handla ekologiskt. Ibland går det inte av olika anledningar, men samtidigt skulle jag kunna tänka ett extra varv vid de tillfällen det inte tär möjligt. Som t ex när jag ska handla och går till vår närbutik, som inte har alla varor som ekologiskt alternativ. Jag går ibland dit bara för att den är närmast och det går helt enkelt snabbare att göra så. Kanske är vi jättehungriga och saknar krossade tomater hemma. Då går jag inte till den ekologiska affären som är mer är dubbelt så långt bort. Just den affären är dessutom en av de dyrare.
260px-Tomato_je
Sen kan jag tycka att det är bättre att handla ekologiskt så ofta man kan och om det hamnat 40% icke ekologiskt i matkorgen så har jag ju i alla fall handlat 60% ekologiskt. Men samtidigt kan man fundera på om det verkligen är nödvändigt att köpa just de produkterna nu som inte finns ekologiskt. Det känns så fånigt att jag/vi inte tänker till mer när vi ska handla. Att vi inte köper hem mat från ekologiska affären så att vi har hemma och slipper handla på närbutiken.
grönsaker
Men vad är ekologiskt egentligen? Vad är det för kriterier på att en produkt ska vara ekologisk? Har alla länder samma kriterier? Har EU samma kriterier? Är en produkt som är genmanipulerad ekologisk? Den kanske är odlad på ett ekologiskt sätt. Eller räknas det då till icke ekologiskt? Är en olivolja ekologisk om den kommer från ett olivträd som är 200 år gammalt? Tar det ett visst antal år innan ett träd kan anses ge ekologiska oliver? Eller räcker det med att odlaren en säsong bestämmer sig att odla ekologiskt och de oliver som då växer blir per automatik ekologiska? Hur märks kläder som odlas med ekologiska metoder men som exporteras över hela världen med flyg? Räknar man inte in klimatpåverkan i ekologiska produkter? Slutar bomullen vara ekologisk när den färgas med icke ekologiska metoder? Eller är det bara färgningen som anser icke ekologiskt men jag har som konsument ändå köpt ekologisk bomull? Hur är märkningen på kläderna då? Djurhanteringen vid ullproduktion, tar man hänsyn till den vid märkningen av slutprodukten? Är mulesing icke ekologiskt egentligen? Eller bara helt vansinnigt vidrig djurhantering?
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Att bara handla ekologiskt för att det är bra kanske är att inte tänka till ordentligt. Kanske är det bättre att köpa ett icke ekologiskt vin från Tyskland (eller vilket land en nu bor i) än ett ekologiskt från säg Australien.
2 responses »

  1. EU har en märkning och ett regelverk kring ekologisk mat (liknar ett grönt löv). Det är en hel djungel och som konsument tror jag aldrig att man kan sätta sig in i varenda liten detalj. Då är det kanske bättre att lita på sina egna instinkter och sätta upp egna guidelines för vad som ska inhandlas till hushållet.
    Angående vinet – när det gäller grönsaker odlade på friland på bortaplan vs i växthus på hemmaplan så säger de som vet att det förra alternativet är bättre. Men när det gäller vin så är kanske inte det aktuellt. Det bästa är kanske att hitta en lokal odlare och hälsa på/ringa för att kolla hur de odlar. En del bönder bedriver ju ett nästan-ekojordbruk men väljer av olika anledningar att inte ställa om helt/bli certifierade.
    Själv tycker jag det är vansinnigt att transportera saker kors och tvärs så långt när det finns bra alternativ på hemmaplan. Samtidigt måste jag erkänna att jag är vansinnigt förtjust i sweet chilli sauce som tillverkas i Thailand. Egentligen är det fånigt, det måste ju vara lättare att importera chillin och kryddorna och sedan blanda ihop den här än att frakta flaskor och en produkt som består av mycket vätska hit och dit… Jag kanske skulle prova på att göra min egen…

    • Ah, jag förstod nästan det. Men hur kommer det överens med icke EU? Och hur är egentligen djurförhållandena i ekologiska produkter. Är det någonting man tänker på? Sånt kan jag fundera på.
      Bäst är att bara köpa närodlat och då ekologiskt också. Det finns en del gårdar här omkring som har både gårdsförsäljning och hemleverans av ekologiska produkter. Det har vi funderat på, men än så länge bara i funderingsstadiet.
      Chilisåsen kan ju inte var så himla svår att få till själv egentligen. Det är bara att testa 🙂 Fast jag förstår hur du menar.

Kommentera

