När katten är borta…

Standard

…då är det så mycket tråkigare att äta. Ni kommer att få dras med såna här inlägg när M är i Frankfurt. Jag har tråkigt.

Idag har jag förutom min otroligt tråkiga grötfrulle ätit en apelsen, tre Litchis, tre hemmagjorda tofubiffar och lite sallad. That’s it. tTråkigt värre. Men här kommer i alla fall receptet på biffarna, som är så himla goda och inte så svåra att göra heller. Men inte har jag gjort dem idag inte. Nej, idag har jag sett på film och hängt upp rullgardinen som anföll mig i morse klockan halv sju.

Ingredienser

200 g tofu

30 g skalade sesamfrön

20 g havregryn

2-3 hackade vitlöksklyftor

1 hackad lök

1 msk olivolja + till stekning

50 g soltorkade tomater i olja

1 msk dijonsenap

75 g ströbröd

2 ägg

Salt och peppar

Färsk persilja, två-tre kvistar eller så

1. Rosta sesamfröna och havregrynen i en torr stekpanna.

2. Blanda äggen och ströbrödet i en skål och låt det svälla.

3. Låt löken och vitlöken steka tills den är genomskinlig i en msk olivolja.

4. Hacka de soltorkade tomaterna fint och purea sedan tillsammans med löken och vitlöken med en mixer av ditt val. Jag hade en mixerstav och det gick väl sådär. De soltorkade tomaterna blev mest som en stor klump. Men det gick tillslut.

5. Smula sönder tofun i skålen med äggen och ströbrödet. Tillsätt senapen och blanda ihop allt.

6. Tillsätt sesamfröna, havregrynen och persiljan och blanda väl.

7. Forma biffar och stek i olivolja.

Hur det går med min vegankost nu det nya året? Inte så bra (=ägg i biffarna).

Kommentera

