If we knew what we were doing, it wouldn’t be called research, would it?

Standard

Forskning är någonting jag tycker är spännande och något av det roligaste jag sett är Ig Nobel Prize, där forskare vinner pris för sin lite udda forskning. Som t ex  en norsk vid namn Karl Halvor Teigen som fick Psykologipriset för sin forskning om varför folk suckar i vardagen eller Katherine K. Whitcome som fick fysikpris för sin forskning om varför inte gravida kvinnor tippar.

Annan forskning jag kan fundera mig gråhårig över är den om vaccinationer. Är det bra att vaccinera sig? Varför är det bra att vaccinera sig? Varför är det inte bra? Vad skulle hända om alla slutade att vaccinera sig mot säg, Polio?

Nu är jag i den sitsen att jag väljer själv vad jag ska göra och inte göra i form av vaccinationer. Men säg att vi skaffar barn, vad ska vi göra då? Vad är det rätta att göra? Jag vet inte om jag vill vara ansvarig till att mitt barn får autism.  Och om vaccinerade barn har upp till 500% mer risk att drabbas av sjukdomar skulle jag inte vaccinera. Men hur vet man vad som är det rätta? Hur kan man rättfärdiga att vaccinera/inte vaccinera? Vaccinerar vi inte våra barn för att det är så man gör? Så man alltid gjort?

Tänk på det här med svininfluensan. Vilket ståhej det var över den. Över vaccinationer. Över massvaccinationen. Företag tog in vaccinationer till sina anställda. Folk bröt ihop på vårdcentraler för att vaccinet var slut. Syrran köade i timmar för att få sin. Och vad hände? Dog mängder i sviterna av influensan? Halverades jordens befolkning? Eller vänta, Narkolepsi? Ringer det en liten klocka där?

 

5 responses »

  1. Det är intressant det där med svininfluensan och vaccin. Det var verkligen sanslöst långa köer. Enda anledningen jag vaccinerade mig var för att jag skulle åka på en längre resa via Sydostasien till Australien/Nya Zeeland. Det var en egoistisk handling, jag ville inte riskera något och man litade ju på alla varningar (sen att resan blev inställd av andra orsaker hör kanske inte hit…).

    Just de tankar och frågor du ställer kring tillit av vaccinet och svininfluensan kommer faktiskt behandlas i ett forskningsprojekt i etnologi som nyligen dragits igång. Vem vet, det är kanske nästa vinnare av det alternativa nobelpriset? 🙂

Kommentera

