Pitabröd på det enklaste sättet

Standard

Jag fastnade ju för någon dag sedan på bloggen Lilla Matdérivenoch där hittade jag igår receptet på pitabröd. Jag har ju haft mina problem med det här men bakningen sedan jag flyttade hit till Tyskland. Det var ju det där med jästen som inte vill jäsa och så vidare. Men i det här receptet behöver jag inte oroa mig för att det ska vara för kallt och att det inte ska jäsa för degen ska jäsa i kylskåpet över natten. Superbra!

Så här fina ser de ut när de är klara. Och goda är de med. Vi åt dem i går kväll fyllda med min hemmagjorda salsa, grönsaker och lök och gröna bönor stekt i rökarom. Och så rödvin till det.

IMG_5895

För den som vill göra den hemmagjorda salsan så är receptet som följer:

5 hackade tomater

1 hackad rödlök

1/2 dl russin

1 dl chilisås

1 msk citronjuice

Lite tabasco

3-4 pressade vitlöksklyftor

1/2 dl hackad, färsk basilika

Salt och peppar

Blanda ihop allt och låt stå minst en timme innan den äts, helst över natten så blir den sådär geggig som salsa ska vara.

3 responses »

    • Ja, kalljäsning var det smartaste jag gjort på länge. Jag ska definitivt göra om bröden men då ska jag nog göra dem färre och större. Fast det passar nog bra till barn i den storleken jag skrev 🙂

Kommentera

