Dödens förkylning och vit chokladmousse

Standard

Dödens förkylning fångade mig hemma hos M’s föräldrar. Hans mamma var döförkyld och det är precis det jag är nu. Det slog till ordentligt inatt och jag vaknade och kunde bara ligga och svälja för det kliade och skrapade i halsen. När jag vaknade hade jag dessutom ont i huvudet, ont i hela kroppen och snortät var i näsan. Men toppen!

Om två timmar kommer våra nyårsgäster, M’s syster med kille och M’s kompis från Rostock. Och imorrn kommer en klasskompis till mig och hennes man. Yey! Ska jag sova mig igenom nyår eller sitta och se död ut med en näsduk under näsan, det är frågan.

Nåväl, jag har i allafall gjort efterrätten till imorrn. Vit chokladmousse. Kan det bli bättre? Jo, med
Rumtopf till kommer alla att dö godhetsdöden och mer blir över till mig och min snillrika idé att döda alla förkylningsbaciller med 80%-ig Strohrom och frukter och bär inlagda i just det. Nom nom!

För de som också vill briljera med den godaste chokladmoussen som finns kommer recept här:

6 ägg
450 g vit choklad (eller jag fick ta 400 g av vit choklad och 50 g av mörk för jag hade inte mer. Men ändå.)
4.5 dl grädde
300 g färskost (typ Philadelphia)
1 tsk vaniljsocker

Dela äggen i gulor och vitor i två skålar. Vispa vitorna hårt. Tillsätt färskosten och vaniljsockret till gulorna och vispa ihop dem. Vispa grädden i en tredje skål.
Smält chokladen i vattenbad. Blanda ihop chokladen med hälften av grädden. Vänd sedan ner resten av grädden, ostblandningen och slutligen äggvitorna. Kom ihåg att vända ner det så att fluffet inte dör.

Låt det stå i kylen över natten.

Annars sitter jag mest och virkar en sjal idag.

20121230-162726.jpg

One response »

Kommentera

