Jag vet inte jag, men regn på julafton blir minus för min del

Standard

Julaftonen firades i en liten tysk stad nära holländska gränsen. Julgranen fick på nåder komma in i år också. Det är samtalsämnet sedan år tillbaka om huruvida det ska finnas en eller om den i trä ska få stoltsera i vardagsrummet. Trägranen står även i år kvar på vinden. Kanske M vinner nästa år.

Vi åkte från Berlin med tåg dagen före julafton. Det gjorde även resten av Tyskland plus att det saknades en vagn. Jag är glad att vi inte snålade med sittplatsreserveringen utan lade 8€ på att få sitta.

På julaftonen åt vi hemmagjord pizza. Jag vet inte om det är så i hela Tysklsnd, men det äts aldrig någon speciell julmat i den här familjen. Kalkon brukar de äta men nu har svärmor blivit helvegetarian och då är det lite svårt med fågel.

Jag hade på mig en vinröda sammetsklänning som jag köpt på Röda korsets second hand i Luleå för 10kr för 13 år sedan.

Vi delade ut julklapparna och jag fick en klänning av M som jag tjatat om sedan jag såg den. Den är så himla fin och den ska jag inviga på nyårsafton. Han hade också köpt ett kalejdoskop åt mig. Jag sitter alltid med hans gamla när vi är här och jag har berättat att jag velat ha ett sedan jag var liten.

I morgon ska vi åka hem och fixelitrixa ihop en nyårsfest med polska smällare och rumtopf.

God fortsättning!

20121226-161808.jpg

2 responses »

Kommentera

