Marmeladkoket som gick snett och glühweingelé

Standard

I år har jag anammat det här med att göra egna julklappar istället för att köpa. Det är roligare att ge och att få egengjorda saker.

Till svärfar har jag gjort aprikos- och morotsmarmelad med kanelstång och Glühweingele. Jag gjorde en laddning av marmeladen tidigare i veckan. Men i det receptet skulle man vara halvera aprikoserna och grovrivna morötterna vilket resulterade i att det blev alldeles för stora bitar aprikoser med tjock sockerlag mellan. Vidrigt med andra ord. Så igår gjorde jag ett nytt försök och började med att lägga aprikoserna i blöt några timmar innan och mixade sedan dem innan jag kokade. Resultatet blev superbra och jättegott. Sött men inte lika vidrigt sött som den andra.

Ingredienser marmelad
250 g torkade aprikoser
4 små morötter
2,5 dl vatten
5 dl syltsocker
Två kanelstänger

20121222-175449.jpg

Ingredienser Glühweingele
2,5 dl glühwein
250 g syltsocker

Koka kraftigt i några minuter. Gör ett geletest på en tallrik genom att med en sked gelé dra på tallriken och om det stelnat är det klart.

Kommentera

