Baka, baka liten jävla mjukkaka

Standard

Å herregud! Jag vet inte hur jag orkade med. Pappan ville att vi skulle baka mjukkakor för han hade köpt en sån stekhäll. Jag har under hela min uppväxt ätit dessa mjukkakor men jag har aldrig någonsin varit med och gjort dem. Efter dag, 36 år gammal, vet jag varför. Det är för att man drivs nästintill vansinne under baket.

Det är kladdig jävla deg. Det går inte att kavla ut kakorna stora (hur i allsindar mormor får dem ca 30 cm i diameter är för mig en gåta) och att lägga dem på hällen är ett projekt som kräver stor koncentration samt ingen känsel i fingrarna eftersom att man bränner sig hela tiden. Jag drack vit vin under hela baket och jag vette skråen hur jag hade klara mig utan.

Men de blev goda. Så där sega som de ska vara.

20121206-212619.jpg

Jag kommer nog aldrig att göra om det igen. Eller så är det som min alpresa, om jag hinner glömma hur jobbigt det var tills nästa gång så kanske jag gör det.

Pust!

 

4 responses »

    • Tack! De var otroligt goda. Sådär sega som de ska vara. Recept:

      2 pkt jäst
      100 g smör
      1 liter ljummet vatten
      2-3 dl ljus sirap
      2 msk salt
      2 kg mjöl (vi blandade hälften hälften med vetemjöl och rågsikt)

      Ja, sen gör man liksom en vanlig deg. Jäser den i 30 minuter. Bakar ut kakorna och steker på hällen, eller i 300 graders ugn. Säg till om du undrar något mer.

Kommentera

