Jaha, Tyskland. Vad gör vi med jästen då?

Standard

Alltså, jag blir vansinnig. Härmed är det officiellt, Tysklands jäst är urusel.

20121202-145947.jpg

Jag skulle ju baka lussekatter idag. Och vis av erfarenhet tänkte jag att jag skulle testa en sista gång innan jag helt ger upp försöken att baka. Jag tänkte att eftersom att jästförpackningarna är 42 gram här och det bevisligen inte fungerar att baka som vanligt och låtsas att det är 50 gram i degen. Så jag köpte två förpackningar och mätte upp 50 gram. Ha! Lätt som en plätt! Eller hur?! Det jäste ingenting denna gång. Verkligen INGENTING. Eh, ok? Men när lussekatterna väl kom in i ugnen då jäste de som vanligt och nu ser de faktiskt ut som riktiga lussekatter. Förutom då det faktumet att de faktiskt inte är gula. Finns det skillnader på saffran också?? Det har väl aldrig någonsin inte blivit gult av saffran.

20121202-150218.jpg

Inte det minsta gula.

Jag pratade med min svärfar nyss som menade att det varit för kallt under jäsningen. Kanske är tysk jäst mer känslig än svensk? Kanske måste det vara varmare under jäsningen? Svärfars mamma hade alltid degen på ugnen som var på för att det skulle jäsa. Jag har alltid varit med om att då blir det för varmt och jäser för mycket istället. Jag vet inte jag, måste jag testa en gång till tro?

20121202-150241.jpg

Slutresultatet blev ganska bra trots allt. Men de är ju inte gula.

5 responses »

  1. Men vad konstigt med jästen! Jag brukar göra som du och väga mig fram till 50 gram men jag har aldrig haft problem med att få degen att jäsa. Och saffranet, det ser ut som om du har två små burkar där, innehåller inte dom bara 0,1 g styck? Du ska ha 1,0 g saffran och då måste du ha många fler burkar. Saffran här är skitdyrt och hopplöst.

  2. Du hittade i alla fall färskjäst i affären! Det var ett heldagsprojekt varje gång jag skulle baka i London….
    Angående saffranet så brukar det gå fint om man stöter det lite i en mortel med socker och sedan blandar det med jästvätskan så att den löses upp lite mer. Blandar man i den torrt så blir det aldrig gult.

    • Japp, färskjäst finns allt. Jag ska testa med varmare helt enkelt. Och det där med saffranet, det var bara 0,2 gram i hela degen. Vilket är på tok för lite om man vill att det ska smaka saffran. Jag fick lite hjärnsläpp när jag handlade.

Kommentera

