Selleribiffar

Standard

Jag hade en rotselleri i kylen och letade recept på selleribiffar här om dagen men det fanns inte mycket på det stora nätet. Jag hittade nåt där en stor del av ingredienserna var potatis och det kan jag inte äta. Sen fanns det med mjöl i också och jag hade ingen lust att ersätta det med typ fiberhusk eftersom att jag inte visste om det skulle funka. Jag är inte den som gillar att experimentera själv i köket. Funkar det inte blir jag så irriterad så det är bäst att låta bli.

I alla fall hittade jag mängder av recept på ”selleribiffar” där man skulle skiva sellerin i encentimetersskivor, vända i ägg och ströbröd och steka. Det kallar jag inte gärna för biffar utan för stekta selleriskivor helt enkelt. Nåväl, jag gjorde det ändå. Och det blev så himla gott.

Ingredienser:
En rotselleri
Buljong
Ett ägg
Ströbröd
Smör

Skiva sellerin och koka i 15 minuter i buljong. Låt skivorna svalna och vänd sedan i ägg och ströbröd och stek i smör tills de fått fin färg och ser krispiga ut.

20121129-094256.jpg

Till det hade jag kokta morötter och broccoli och en crème fraîchesås med majs i.

När jag stod och panerade sellerin kom jag på att planering är ett av det tråkigaste jag vet i köket. Fan vad kladdigt och långtråkigt. Brr…

Kommentera

