Det här med livsstil och att inte bara tänka på sig själv

Standard

Jag skrev ett inlägg om Plant based diet för ett tag sedan. Lite visste jag då att det är ett helt sätt att inte bara vara vegetarian (typ) utan att det handlar om dig, djuren och miljön och till stor del din egen hälsa. Den är ju viktigare än något annat. Jag hamnade inne hos Glowing Planet idag och Elin skriver där väldigt bra hur man kan leva och har dessutom massor av bra recept:

”Kosten kan fördelas ungefär som följande, men tänk på att varje individ har olika behov:

  • Säd och fullkornsprodukter – 40 %
  • Grönsaker och rotfrukter – 30 %
  • Baljväxter – 10 %
  • Fisk, Kyckling – Max 10% (Ekologiskt odlad kyckling, ekologisk odlad fet fisk som tex Lax någon eller ett par gånger i veckan om man vill)
  • Frukt, nötter, frön – 5 %
  • Växtfetter – 5 % (motsvarar en matsked olja)”

Jag håller med om det mesta, men jag tycker att en helt vegetarisk livsstil är att föredra framför att äta max 10% fisk och kyckling. Men det är bara för att jag inte ser någon vits med att äta kött över huvudtaget. Eftersom att jag äter enligt LCHF (försöker i alla fall så gott det går när jag är vegetarian) anser ajg inte heller att man behöver så mycket säd och fullkornsprodukter. Min mage klarar inte av mjöl, vitt mjöl är det värsta. Men vad är vitt mjöl egentligen? En raffinerad produkt som i slutändan endast innehåller stärkelse och gluten. Det klart att det går att byta ut det vita mjölet mot andra mindre dåliga produkter, men så fort det innehåller för mycket kolhydrater säger min mage ifrån. Sen kanske inte det i sig är så bra att min diet har fått magen att protestera mot sånt, men samtidigt så klarar jag mig faktiskt utmärkt utan mjöl. Det blir lite mer meckigt när jag ska laga mat, men eftersom att jag älskar mat så har jag gärna det bekymret.

Elin skriver helt enkelt väldigt mycket bra och jag tänker inte referera till allt, men det är väl värt att klicka sig in till henne och läsa på lite och tänka till.

Kommentera

