Om jag hört mig själv hade jag tvivlat starkt

Standard

Det här med språk. Jag har läst och hört att det är så att när man lär sig ett nytt språk så tappar man andra språk lite grann. Men det ska också komma tillbaka och det får vi då verkligen hoppas på.

Igår var vi iväg på bröllopsfestligheter för en av mina spanska kurskamrater hade gift sig. Vi var på en jättemysig bar i Kreuzberg och jag drack inte mindre än två öl. Men eftersom att inte alla kunde tyska så pratade vi engelska. Vilket inte är något problem i vanliga fall för mig. Men just det här med att jag lär mig tyska nu så är det lite svårt. Svårigheterna ligger i att jag glömmer det engelska ordet jag vill ha sagt, jag hackar när jag pratar och dessutom jättegärna (eller inte) vill använda tyska ord. Mitt i meningarna. Alltså, det är inte ok. M säger att det var så för honom när han lärde sig svenska och att det kommer tillbaka.

Jag satt och pratade med en tjej som kommer från Slovakien och hon undrade vilka språk jag pratade och när jag sagt engelska undrar hon hur mycket jag gjort det. ”Jag har ju jobbat på ett amerikanskt företag i tre år med engelska som företagsspråk och Sverige lär man sig engelska i trean så det är ju som ett andra förstaspråk.” Jag hör mig själv och tänker att om jag var hon skulle jag tänka: ”Ja, eller HUR?!” och jag ville bara säga:”Men jag förstår att du inte tror mig.”

2 responses »

  1. En gång i tiden var jag bra på språk, men nu kan jag knappt prata engelska längre. Har inga problem att läsa eller förstå, men när jag ska prata kommer orden ur min mun på fel sätt liksom. Störande!

Kommentera

