Ägg i kokott

Standard

Jag gillar ägg och jag gillar anjovis, vilket innebär att ägg i kokott var en given lördagsfrulle. Jag hittade det receptet för ett tag sedan och har tänkt göra det så himla många gånger, men idag var det äntligen dags.

Ingredienser:

Anjovis

Ägg

Dill

Lite smör

20121117-121225.jpg

Jag har en liten portionsform som var perfekt att göra detta i. Egentligen ska man, Enligt Bonniers kokbok, ha kokottformar (såklart) men det har jaginte och tänker inte heller skaffa det heller. Smöra formen, lägg i så mycket anjovis du vill ha.

20121117-121242.jpg

Kläck sedan så många ägg du vill ha på utan att gulan spricker. Min ena sprack och det gjorde ingenting.

20121117-121301.jpg

Ställ sedan formen i en större form och fyll på med vatten i den stora så att det täcker den lilla upp till hälften.

20121117-121315.jpg

Sen, in i ugnen på 150 grader tills äggvitan stelnat. Det tog väldigt lång tid tycker jag. Och meningen skulle egentligen vara att gulan fortfarande skulle vara lös, men det var den inte. Sen äter man det med ännu mer anjovis och strör dill över. Och går sedan omkring och tycker att allt luktar anjovis resten av dagen. Svingott! Om en gillar ägg och anjovis.

Så avslutar vi med en sång av Leftover Cuties. (Som jag hittade i min iTunes igår och inser att det är en av de artister jag måste ha hittat i Toves gigantiska musikbibliotek när jag i somras på fyllan satt och förde över till min dator. )

 

 

 

 

2 responses »

Kommentera

